Масштабна схема перепродажу вживаних автомобілів у Європі: клапті тканини замість подушок безпеки

Європейський ринок вживаних автомобілів опинився в епіцентрі масштабного скандалу. Спільна операція німецьких та литовських правоохоронців розкрила діяльність міжнародного угруповання, яке за останні роки нелегально імпортувало з Північної Америки понад 16 000 транспортних засобів. Більшість з них — аварійні авто зі США та Канади, які маскували під безпечні та справні.

Фіктивні ремонти, мільйонні збитки

З 2020 року шахраї ухилилися від сплати понад 31 мільйона євро податків. Але ще більший ризик — для життя європейських водіїв та пасажирів. У ході розслідування з’ясувалося, що замість заміни подушок безпеки зловмисники вставляли шматки тканини або навіть старий одяг, аби зімітувати наявність захисних систем.

Низка таких автомобілів уже вилучена з доріг у Німеччині, але скільки ще небезпечних машин залишаються в експлуатації — залишається невідомим.

Європейська схема: багато країн, єдина афера

Операція охопила десятки підозрюваних у Німеччині, Литві, Латвії, Естонії, Румунії, Угорщині, Україні, Португалії, Нідерландах та Бельгії. Мережа продавців, перекупників і майстерень діяла злагоджено, створюючи враження легального імпорту.

За інформацією слідства, більшість авто надходила з американських страхових аукціонів — сильно пошкоджені, списані після ДТП машини. Після поверхневого ремонту їх перепродавали в Східній Європі, де попит на дешеві авто значно вищий.

Прозорість під сумнівом: небезпека в тіні «вигідної» угоди

Згідно з аналітикою carVertical, кожна двадцята угода з вживаним авто в Європі пов’язана з транснаціональним шахрайством. Україна, Латвія, Литва, Румунія та Естонія — у топі країн із найнижчим рівнем прозорості автосектора. Тут процвітають маніпуляції з пробігом, фіктивні ремонти та підроблені документи.

Матас Бузеліс, автоексперт компанії, наголошує: «Машина може мати серйозні приховані пошкодження, які складно виявити без повного звіту історії. Важливо перевіряти не лише пробіг, а й факти участі у ДТП, обсяги ремонту та його якість».

Захід втрачає мільярди

Попри уявлення, що такі махінації — проблема лише Східної Європи, саме західні країни зазнають найбільших фінансових втрат. За підрахунками carVertical, щорічні збитки від маніпуляцій з пробігом сягають:

  • Велика Британія — 1,4 млрд євро
  • Франція — 1,15 млрд євро
  • Німеччина — 1,1 млрд євро

Загалом, ця тіньова індустрія обходиться Європі щонайменше в 5,3 млрд євро на рік. І це — лише консервативна оцінка.

Дані — у заручниках: проблема системна

Генеральний директор carVertical Рокас Медоніс пояснює: «Доступ до повної історії автомобіля утруднений через розрізненість баз даних, бюрократію та відсутність єдиного механізму обміну інформацією між країнами. Це створює ідеальні умови для шахрайства».

Доки системи контролю та обміну залишатимуться фрагментованими, а доступ до ключових даних обмеженим, покупці й надалі ризикуватимуть придбати небезпечне авто під виглядом надійного.