Набув чинності відповідний наказ Міністерства юстиції та Фонду державного майна.
21 жовтня 2019 року Міністерство юстиції разом з Фондом державного майна видав наказ № 3207/5/1033, який набув чинності того ж дня, змінивши Методику товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів.
Документом введені такі терміни:
– аварійне пошкодження – будь-які пошкодження, крім експлуатаційних, особливістю яких є механізм їх утворення внаслідок контактування зі сторонніми об’єктами, у тому числі вибоїнами чи просіданнями дорожнього покриття на проїжджій частині, що призвело до деформації чи руйнування і відповідно до необхідності ремонту чи заміни складника, або контактування з агресивним середовищем, що призвело до необхідності ремонту (заміни) складника. Події, що призвели до аварійних пошкоджень, як правило, потребують інформування про них відповідних державних органів згідно із законодавством;
– експлуатаційне пошкодження – пошкодження, що утворилося внаслідок експлуатації КТЗ й обумовлене його експлуатаційним зносом (зміною первісних властивостей) та умовами експлуатації. До експлуатаційних пошкоджень належать прості деформації складових частин кузова, кабіни, що характеризуються плавними формами, легко піддаються ремонту та розташовані у легкодоступних місцях, які виникли в процесі експлуатації КТЗ, сколювання лаку пофарбованого покриття на лицьових поверхнях кузова, пошкодження ЛФП внаслідок тертя з ущільнювачами. Загальна площа деформації (деформацій) не повинна перевищувати 1,0 дм2. До експлуатаційних пошкоджень у вигляді простої деформації складових кузова, кабіни КТЗ належать деформації, які виникли від тиску будь-яких предметів чи тіла людини (вм’ятини від рук, від падіння граду, каштанів і подібних за розмірами і масою предметів, від дрібних камінців під час руху КТЗ тощо);
– корозійні пошкодження – результат фізико-хімічної взаємодії металевого матеріалу із зовнішнім середовищем, що призводить до зниження витривалості і міцності матеріалу аж до його повного руйнування;
– місцева корозія – корозія, яка охоплює окремі ділянки поверхні металу;
– мопед – двоколісний транспортний засіб, який має двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см або електродвигун потужністю до 4 кВт;
– мотоцикл – двоколісний механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об’ємом 50 куб. см і більше. До мотоциклів прирівнюються моторолери, мотоколяски, триколісні та інші механічні транспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг;
– наскрізна корозія – місцева корозія, що спричинила руйнування металу наскрізь.
Відтепер визначення матеріального збитку чи вартості КТЗ без його огляду особисто експертом, який складає висновок, можливе тільки за рішенням органу (особи), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта) (раніше – органу, який здійснює досудове слідство), у разі надання ним даних, необхідних для проведення дослідження.
Розширено перелік документів, які власник КТЗ (довірена особа) повинен надати на вимогу оцінювача (експерта) для виконання оцінки. Такким документом відтепер є рахунок на проведення ремонтних робіт зі спеціалізованої станції технічного обслуговування, дані дефектування діагностики тощо.
З’явився альтернативний метод обчислення вартості утилізації КТЗ. Так, така вартість визначається як сума ринкової вартості технічно справних складників та вартості металобрухту складників, які залишилися, або із застосуванням методу питомої ваги окремої складової КТЗ від ринкової вартості КТЗ.
Зазначено, що під час визначення ціни КТЗ, що був у користуванні на території американського континенту, за формулою 17 із застосуванням електронного довідника “N.A.D.A. Official used car guide” – N.A.D.A, США (www.nadaguides.com) або електронного довідника “Used Car Guide” – Kelley Blue Book Auto market report, США (www.kbb.com) необхідно приймати ціну категорії “Average Trade-In” (довідник “N.A.D.A. Official used car guide”) або ціну категорії “GOOD” (довідник “Kelley Blue Book Auto market report”).
Крім того, у разі визначення вартості матеріального збитку враховується фактичний технічний стан складових частин КТЗ до події (ДТП, страховий випадок, стихійне лихо, протиправні дії, розукомплектування тощо).
Принцип економічної доцільності операції ремонту (заміни) окремого складника КТЗ (включаючи кузовні складники) полягає в тому, що економічно доцільною є та операція заміни чи ремонту, яка є економічно привабливіша у разі одночасного дотримання принципів технічної можливості ремонту та відновлення права особи користуватися КТЗ в тому технічному стані та з такими самими споживчими властивостями, які мали місце до пошкодження.
Зазначено, що вартість експлуатаційних рідин, моторної оливи, трансмісійних олив, олив гідравлічних систем, охолоджувальних рідин, холодоагентів, гальмівної рідини тощо визначається на підставі даних їх виробника або виробника КТЗ. Кількість або об’єм зазначених матеріалів визначається на підставі даних виробника КТЗ.
Крім того, документом скасовується наказ Міністерства юстиції, Фонду державного майна України від 29 серпня 2019 року № 2726/5/856 “Про затвердження Змін до Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів”.