Законопроект “Про внесенні змін в Закон України “Про дорожній рух”, розроблений МВС і підтриманий Урядом, несе в собі кілька небезпечних факторів, головним із яких може стати погіршення криміногенної ситуації на автомобільних шляхах.
Як повідомляє depo.ua, згідно з нововведеннями держава знімає з себе обов’язок видавати номерні знаки для транспортних засобів, залишаючи за собою лише облік таких суб’єктів, які будуть займатися їх купівлею та виготовленням. Іншими словами, виготовити номерні знаки зможе будь-який суб’єкт, що має відповідне обладнання.
За словами експертів, такий крок може привести до появи в Україні великої кількості фальшивих номерів. На сьогодні державний номерний знак – є засобом ідентифікації автомобіля, у тому числі й підставою для доказування наявності різноманітних пригод на дорогах, включаючи і злочини. Оскільки зараз їх виготовлення, облік та контроль за відповідністю прийнятих стандартів покладено на сертифікованих виробників, передача прав звичайним суб’єктам підприємницької діяльності може привести до появи великої кількості фальшивих номерних знаків, і як наслідок – виникнення “сірого” ринку.
“На сьогодні діяльність виробників номерних знаків контролюються державою, – розповідає експерт у галузі автомобільного права Ігор Рогнянський. – Це стосується й вимог, щодо їх зовнішнього вигляду, матеріалу з якого вони виготовлені та їх властивостей. Наприклад, здатності відбивати світлові промені. А кількість виготовлених номерних знаків суворо контролюється. Якщо право виготовляти номерні знаки зможе отримати будь-який суб’єкт підприємницької діяльності, не виключений варіант, що ці знаки не будуть внесені до бази МВС. Більше того, у запропонованому законопроекті, фокус своєї уваги держава зміщує з номерного знаку на технічний паспорт автомобіля, де буде зазначена інформація про присвоєний номерний знак. Але техпаспорт прихований від сторонніх спостерігачів і його неможливо зафіксувати звичайними засобами, адже пред’явлення документа відбувається лише на вимогу представників поліції. Говорячи доступніше, ні камерам контролю дорожнього руху, ні його учасникам, ні представникам поліції буде неможливо ідентифікувати власника транспортного засобу, якщо на ньому будуть встановлені “ліві” номери, кількість яких зросте у десятки рази”.
На думку експертів, прийняття такого закону спричинить і низку циклічних процесів. “Нині саме до зовнішнього вигляду номерного знаку розробляється обладнання та програмне забезпечення, що дозволяє контролювати швидкість руху, здійснювати автоматичну фіксацію порушників, будувати логістику на складних парковках, зокрема у аеропортах, – говорить Рогнянський. – Крім того, державний номерний знак, не будучи документом, не виступає предметом злочину, передбаченого ст. 358 КК України (підробка)”.
Враховуючи велику кількість проблем, з якими уже зіштовхнулися українські водії та учасники автомобільного руху через невирішену проблему з так званими “євробляхами”, коли в разі серйозного ДТП за їх вини водії таких автівок вважають за доцільніше залишити машину на місці злочину, неважко здогадатися, як поведе себе власник “сірого” номеру. Ситуація може призвести до того, що відшукати винуватця ДТП буде просто неможливо. А якщо наслідки дорожньо-траспортної пригоди будуть серйозними і матимуть кримінальну кваліфікацію – завдання кримінального судочинства, визначені у ст. 2 КПК України – також залишаться нереалізованими.