В Україні більше не чинне негласне правило «пішохід завжди правий». За рішенням Верхової суду, пішохід, що стане причиною ДТП, повинен відшкодувати водієві ремонт авто. При цьому зараз на пішоходів не діють ані штрафи, ані аварії – на дорогах щодня гинуть десятки людей, передає «Сьогодні».
Вулицю Малиновського і прилеглі квартали в Києві називають «кривавим кілометром». Тут буквально щотижня гине людина. А все тому що на шестисмугову проїжджу частину постійно вискакують пішоходи.
«Вони стоять не на тротуарній зоні, а вилазять на дорогу. Я от не знаю, як їх прогнозувати. Вони побіжать? Або вони будуть стояти? І водій не може побачити, хто звідти вискочить», – нарікає автоінструктор Ольга Байдородіна.
На трьохсотметровому відрізку є два наземних пішохідних переходи і ще один підземний. Але люди все одно порушують правила дорожнього руху. Ольга радить водіям особливо остерігатися молодих людей в капюшонах і навушниках – вони не бачать і не чують автомобілів. Ще одна проблемна категорія – пенсіонери.
Зменшувати швидкість, проїжджаючи повз школу, для водіїв – аксіома. Але ситуація біля ринків ще гірша, хоча там не діти, а дорослі. Тому Ольга рекомендує пригальмовувати і в таких ситуаціях.
Звичайно, водії і самі часто перевищують швидкість, навіть на «зебрах». Але що штовхає людей під колеса? Психолог Вадим Колесников пояснює: така поведінка властива особам з комплексом жертви. Вони або брешуть (навіть самим собі), або демонстративно ризикують.
«Доведено, що ті, хто брешуть, і ті, хто огидно поводиться на дорозі, вважають, що з ними колись вчинили несправедливо. І тепер ця несправедливість нібито дає їм можливість нехтувати елементарними правилами. Зокрема, і правилами дорожнього руху. Це зневага до оточуючих. Це впевненість в тому, що є лише твоя правда», – пояснює психолог.
Крім того, такі люди ніколи не визнають свою провину. Але є несподіваний рецепт виправлення ситуації.
«Якщо у вашому оточенні є людина, яка вважає, що вона Дункан Маклауд і у неї 18 життів, частіше її хваліть. Нагадуйте, що вона заслуговує на похвалу, що з нею ніхто не воює», – радить фахівець.
Інші «ліки», говорить експерт, – жорстке покарання. Зараз штраф за прогулянку повз «зебри» – всього 51 гривня. Але недавно стався перший в історії України прецедент, коли Верховний суд зобов’язав пішохода компенсувати власнику авто 100 тисяч гривень на ремонт. Юристи називають ситуацію проривом, адже раніше в судах діставалося лише водіям – через радянський стереотип, що тільки за кермом можна бути джерелом підвищеної небезпеки.
Оптимізм адвоката Юрія Проходи поки стриманий – він виграв у пішоходів-винуватців ДТП три справи з п’яти. Але раніше водії все одно ремонтували авто за власні кошти. Юрій пояснює: дуже складно що-небудь довести, якщо немає свідків або записів з відеореєстратора. Тому радить усім водіям встановити таку апаратуру.
Нагадаємо, більшість українських водіїв нехтують ременями безпеки.