В Україні стрімко дорожчає автомобільний газ: чому і що буде далі
Експерти кажуть про дефіцит LPG-газу і прогнозують зниження цін лише через місяць, пише segodnya.ua.
Зріджений автомобільний газ (LPG-газ) стає все менш вигідним для автомобілістів через свою ціни – за останній тиждень він подорожчав в середньому відразу на 3 грн/л або більш ніж на 25%, досягнувши 14 грн/л. А деякі брендові оператори навіть виставили на стелах цінники 14,99 грн/л! Водії лаялися, але все одно заправлялися, оскільки на газі поки їздити все одно дешевше, ніж на бензині, навіть незважаючи на більш високі витрати.
За словами експертів паливного ринку, причини зростання цін – дефіцит палива через масовий перехід водіїв на LPG-газ і зупинка на ремонт ряду основних постачальників газу в Україну. Прогнози невтішні: в найближчі 2-3 тижні можливі як перебої з газом, так і подальше зростання цін на нього до 15 грн/л і вище.
Роздрібні ціни на скраплений газ буду рости через великий дефіцит поставок, викликаного рядом несприятливих чинників, вважають в “Консалтинговій групі А-95”. З 1 липня по 17 серпня оптові ціни на пропан-бутан виросли на 63% і перевищили позначку 24000 грн/т – абсолютний рекорд за всю історію спостережень.
За словами аналітика “А-95” Артема Куюна, вартість газу на кордоні за цей період зросла вдвічі, що обумовлено гострою нестачею ресурсу: “Ми оцінюємо дефіцит газу в 30 тис. т, що становить близько 20% місячної потреби ринку в цей період” .
Оперативно замістити відсутні обсяги газу не вдасться. Ключові виробники Росії, Білорусі і Казахстану самі відчувають нестачу через ремонтнв роботи на заводах, що вже призвело до зникнення вільних обсягів на ринку всієї Східної Європи, зокрема Польщі. Імпорт із західного напрямку також ускладнений інфраструктурними обмеженнями – необхідністю перестановки вагонів з вузької колії на широку.
Учасники ринку також відзначають значні затримки в русі вагонів по території України, особливо в Одеській області.
“Через відсутність тепловозів доставка вагонів під навантаження в Румунію і назад займає близько 40 днів, працювати з таким плечем дуже ризиковано і дорого”, – говорить Куюн. За його словами, низька оборотність вагонів також не дозволяє розгорнути ефективні поставки газу з моря, де сьогодні ціни значно нижче, ніж в Україні.
Додатковим фактором дестабілізації поставок може стати зміна вимог ліцензування перевезень палив. Контролюючі органи вже анонсували, що з 1 вересня будуть вимагати ліцензії, але більшість компаній не встигне оформити необхідні документи.
“Консалтингова група А-95” прогнозує, що дефіцит газу триватиме до середини вересня. Це буде стимулювати високі ціни в опті, а, отже, і в роздробі. Виходячи з рівня оптової ціни 24000 грн за тонну, роздрібні ціни на автогаз досягнутий діапазону 14,5-14,7 грн/л.
“Високі ціни і закінчення автомобільного сезону знизять попит на газ, одночасно будуть відновлені поставки по імпорту, що стабілізує ринок і призведе до зниження цін”, – заявив Куюн.
З прогнозами Куюна згоден і незалежний експерт Леонід Косянчук. Єдиним стримуючим фактором для подальшого зростання цін може стати економічний: за підрахунками Косянчука, якщо вартість літра LPG-газу газу досягне 60% від вартості літра бензину, їздити на бензині стає вигідніше через підвищену витрату газу – на 15-20% в залежності від того, обладнання якого покоління встановлено на автомобілі.
Нескладний розрахунок показує, що при нинішній середній ціні на бензин А-95 дорівнює 24,9 грн/л, максимальна ціна літра LPG-газу, при якій його ще будуть купувати, дорівнює 15 грн/л, тобто межа практично досягнута. Експерт прогнозує, що у вересні ціна на скраплений газ повернеться до половини середньої ціни за півлітра А-95, або 12-12,5 грн/л максимум.