Коли для українців автомобілі стануть доступними
Автовиробництво в Україні є. Причому – в досить великих масштабах. А ось продуктів цієї галузі з написом «Made in Ukraine» майже немає. Вся справа в тому, що звична мірка автовиробництва як такого – безпосередньо наявність автомобілів. А у нас же здебільшого виробляються тільки окремі компоненти: електропроводка, сидіння, електронні системи і подібне. Все те, для чого потрібна недорога робоча сила і людські руки, а застосовувати руки роботів поки занадто складно або дорого. Тому – виробництво є, компонентний, для іноземних автофабрик. Свої ж заводи, здатні випускати автомобілі, завантажені менш, ніж на 10%.
Якщо вигідно в Україні збирати частини для автомобілів для європейських брендів, так чому ж місцевий автопром не здатний розвернутися на повну потужність, і покрити попит на нові автомобілі, а практично весь ринок складається з імпортних продуктів? Або, чому не поєднати всі підприємства, які працюють за «давальницькими схемами», і замість роботи на «іноземного господаря», створювати на них свій, якісний та доступний продукт?
Головна причина, яка залучає закордонних інвесторів створювати підприємства з штатом в кілька тисяч чоловік – недорога робоча сила. Таких заводів в Україні вже близько 20, і всі вони виробляють певний (і обмежений) набір компонентів для європейських складальних автозаводів. І та ж причина – низькі доходи населення, є головною проблемою для автовиробників та імпортерів. Немає купівельної спроможності – немає попиту. Тому, сегмент б / у автомобілів (в частині перепродажів) займає лідируючі позиції. Тільки на AUTO.RIA за період тривалістю трохи більше місяця зараз продається стільки б / у автомобілів, скільки було продано нових за весь минулий рік.
Чому ті ж зарубіжні інвестори не бажають укласти контракти з існуючими підприємствами, або побудувати нові, з повним циклом виробництва автомобілів? Відповідь на це питання проста: відсутність стабільності. Щоб переконати кого-небудь вкласти гроші в бізнес, потрібно підкріпити таку пропозицію гарантіями стабільності в довгостроковій перспективі. Як тільки міжнародні аналітики присвоять необхідні рейтинги для України – тоді і з’явиться шанс на прихід нових підприємств. Владі є над чим працювати.
А що ж зі своїм автопромом? Чому наші автозаводи не запуститься на повну потужність, щоб експортувати вироблені автомобілі за кордон? Адже при більш ніж 40 мільйонах населення України могла б зайняти досить серйозні позиції в світовому автовиробництві.
Наприклад, у Словаччині, при населенні близько 5 мільйонів, за 2016 рік було вироблено понад 1 мільйон автомобілів! Зрозуміло, левова частка продукції пішла на експорт. А що у нас? Як кажуть представники місцевого автопрому – основним стримуючим фактором виступає податкове законодавство. При діючих нормах, що не виключають подвійне або навіть потрійне оподаткування, наша продукція при її експортуванні в будь-якому випадку вийде дорожче аналогічної, випущеної в тій же Європі. Тому і «тупцюємо на місці».
Чи є рішення? Проаналізувавши всі дискусії форуму, можна зробити наступний висновок: є ідеї, є бачення планів, які слід здійснити для виходу з ситуації, що склалася. Потрібні законодавчі зміни, причому не тільки в частині виробництва нових законів, а й в більш важливої частини їх виконання. Потрібна стабільність, яка допоможе «зайти» до нас зарубіжному капіталу. Потрібні способи утримати «мізки», тобто, інтелектуальний потенціал, який зараз не має можливостей реалізувати себе в Україні, і або виїжджає за кордон, або ж працює на іноземні компанії «по віддаленню».
Є готові напрацювання для створення «автомобільного кластера» у Львівській області, де сконцентровано чимало зарубіжних заводів, які виробляють комплектуючі для великих зарубіжних брендів. Більш того: є розроблена концепція для створення в Україні повноцінного виробництва електромобілів, при якому кінцевий продукт, завдяки запропонованій трансформації законодавства та наявності чималих власних покладів літію, буде дешевше на цілих 40%. А це не просто цікаво – це заділ на майбутнє в сегменті, в якому, можна сказати, тільки відкрилися двері для починань. Якщо з боку держави буде отримана необхідна підтримка, нові електромобілі українського виробництва стануть в рази доступніше для місцевих покупців, і будуть в силах серйозно конкурувати з продукцією зарубіжних автозаводів.
Ну і останнє – доходи населення. Якщо вони будуть залишатися на колишньому середньостатистичному рівні – утримувати в Україні кваліфікованих робітників, ІТ-фахівців, інженерів буде неможливо. Також, як і купувати автомобілі місцевого (втім, і не місцевого також) виробництва за середньостатистичну зарплату. Планів чимало, і добре що вони є. Залишається тільки почати їх втілювати, за чим обіцяємо стежити, і першими інформувати про те, що відбувається з місцевим автопромом, коли з’являться доступні електромобілі або які високооплачувані професії будуть затребувані на нових підприємствах з виробництва автомобілів.