Легалізація “литовців”: Що влада пропонує “євробляхерам”
Кабінет міністрів запропонував легалізувати автомобілі з іноземною реєстрацією в Україні – є навіть відповідний законопроект
Вчора був наданий на ознайомлення законопроект №7286 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху”.
Окрім нововведень від очільника МВС Авакова, які мають збільшити повноваження поліцейських, в прикінцевих положеннях можна побачити пункт, у якому йдеться про те, що транспортні засоби, тимчасово ввезені на територію України більше, ніж на 90 днів, потрібно буде реєструвати.
“Установити, що транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України більш як на 90 днів, протягом десяти робочих днів з моменту такого ввезення підлягають державній реєстрації без зміни реєстраційних документів та номерних знаків країни їх реєстрації, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України”, – йдеться в проекті Закону.
Якщо його таки ухвалять, то у Кабміну буде три місяці з дня набрання чиності Закону для забезпечення прийняття нормативно-правових актів, необхідних для його реалізації.
Втім, наразі у документі немає жодної інформації про суми, зокрема мита та інших зборів, які будуть стягуватися з власників таких авто. Також не сказано, будуть це автомобілі виключно не старші 2010-го року, або Євро-5 (чи в майбутньому Євро-6), які зараз можуть розмитнюватися в Україні, чи будь-які. Хоча, за логікою законопроекту можна припустити, що мова йде про автомобілі незалежно від року випуску та стандарту, враховуючи, що їздитимуть вони після реєстрації надалі на іноземних номерах.
Що передувало цьому
Конфлікти “євробляхерів” (власників авто з іноземною реєстрацією) та влади розпочалися давно. Організація “Авто Євро Сила”, яка об’єднує цих “бляхерів”, надає юридичну підтримку, а також відкрила чимало осередків ледь не у всіх куточках країни, від обласних центрів, до маленьких міст як Козятин, Жмеринка та ін., два місяці тому організувала масову акцію перед стінами Верховної Ради.
Вони заблокували вулицю Грушевського, вимагаючи істотно послабити податковий тиск на ввезення імпортних старих автомобілів. Тоді нібито була досягнута домовленість, що представники влади та громадські активісти спільно розроблять прийнятний для обох сторін проект закону. Втім, у “Авто Євро Силі” на початках від домовленостей відхрещувалися. А глава парламентського комітету з податкової політики Ніна Южаніна одразу після вересневої акції “бляхерів” говорила, що перереєстрація на українські номери вже ввезених в Україну легковушок з іноземною реєстрацією обійдеться їх власникам в 1-1,4 тис. євро. У жовтні Южаніна заявила пресі, що депутати підготували відповідний законопроект, який повинен вирішити проблему, але його концепція відрізняється від тієї, про яку говорили з власниками авто одразу після акції.
10-го листопада “Авто Євро Сила” провела чергові малочисельні пікети, тепер підрозділів Державної фіскальної служби у багатьох містах України. Причина банальна – конфлікт із фіскалами. “Бляхери” вже кілька місяців скаржаться на їхні порушення, присутність у машинах патрульної поліції, яка зупиняє їх на дорогах, і намагання внести їх у базу даних з метою виписування штрафів, і так далі.
Щодо штрафів – вони і справді траплялися значні. Наприклад, влітку було рішення Київського Апеляційного Адміністративного суду по відношенню до власника Audi A4 на польських номерах, згідно із яким він був оштрафований на 443 тис. гривень.
До цього жителю Черкас той самий суд “впаяв” понад 1,5 млн гривень за нерозмитнений Mercedes-Benz E320 на литовських номерах. Обидва рішення були мотивовані тим, що громадяни України вчинили протиправні дії, бо особисто не ввозили автомобіль на українську територію. Є частина 4 статті 380 Митного кодексу України, у якій сказано, що тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами, які їх ввезли в країну. Українці ж вдало користуються лазівками у законодавстві, котрі дозволяють масово завозити нерозмитнені Б/У автомобілі з Європи, що коштують в рази дешевше, ніж в Україні, не сплачувати мита і кататися по наших дорогах.
Нещодавно стало відомо про більш жорстке рішення -Приморський суд Одеси оштрафував власницю автомобіля Cadillac Escalade 2007 року випуску з литовської реєстрацією на суму вже в 3 млн грн.
Лідер “Авто Євро Сили” Олександр Чернявський в одному зі своїх відео зазначав, що такі дії є пресингом.
Окрім цього, ДФС звернулася до Митного департаменту Литви з проханням провести розслідування щодо законності ввезення на територію України автомобілів, зареєстрованих в Литві.
Після цього передові українські ЗМІ опублікували інформацію, що за даними митного департаменту Литви, понад 59 тис. автомобілів були вивезені з Литви в Україну в обхід існуючих законодавчих норм і там почнуть діяти. Першоджерелом стала стаття у діловому виданні Литви “Verslo žinios” , в якій йдеться про те, що литовські митники повідомляють українських колег про реальних власників авто і всього за 2016-й рік на територію України, за даними наших митників, заїхали 712 600 авто із різних країн.
Зокрема також були чутки про те, що в результаті цього розслідування можуть бути закриті фірми, на баланс яких ставляться “бляхи” і нібито співробітниками яких є українці (одна зі схем ввезення), а на їхніх засновників чекатимуть покарання і штрафи.
Той самий Чернявський записав кілька відеозвернень, у яких пояснив, чому Литва насправді не видаватиме інформацію і не почне боротьбу з “бляхерами”. Мовляв, такі дані є конфіденційними і якби Литва так просто передавала інформацію, ніхто б бізнес у країні не вів… Таке собі пояснення.
Тим часом, законопроект, який передбачає легалізацію, поки навіть не внесений у Верховну Раду. “Авто Євро Сила” продовжує акції в регіонах, різноманітні пробіги та ін.
Про план влади можна виключно здогадуватися. Із наявних даних простежується, що у випадку прийняття законопроекту усі подробиці з правилами гри “бляхери” та люди дізнаються лише через три місяці. Відповідно, розрахунок на переговори в процесі з активістами, або на їхнє подальше прийняття правил із новим Законом.
Якщо правила гри будуть розроблятися разом із активістами, можливо, вийде компроміс. Втім, враховуючи слова Южаніної: “Ми не можемо зараз проводити акцію для тих людей, які скористалися прогалинами в митному законодавстві, порушили законодавство існуюче, і використовували цю систему незаконного ввезення в режимі тимчасового ввезення або режимі транзиту” – здається, що діалогу не вийде. Тим більше, що буквально вчора “Авто Євро Сила” обережно анонсувала чергову акцію протесту.
Вимоги “бляхерів” радикальні: скасувати вимогу Євро-5 на б/у автомобілі, а також стягування акцизу і мита при ввезенні уживаного авто в Україну. Наразі податки встановлені на такому рівні, що легалізація в Україні імпортного авто може коштувати в кілька разів дорожче самого авто. Вон
Наприклад, купуючи умовний Golf IV за 4 тис. буде заплатити більше 400 євро мита і 4,9 тис. євро акцизного збору. Не варто забувати про 20% ПДВ і пенсійний збір. В підсумку авто обійдеться у понад 11 тисяч євро.
Якщо говорити про владу, то їхні дії так само можна зрозуміти, враховуючи, що проти “євробляхерів” потужні бізнесмени, представники автомобільної галузі, власники автосалонів і так далі.
Втім, яким саме вийде компроміс, можна буде побачити з часом. Так чи інакше – законопроект є. І це вже щось.