З 2019 року в Україні всі автомобілі мають проходити обов’язковий технічний огляд. Ця норма має запрацювати згідно з угодою про асоціацію України з Європейським Союзом. Як буде проходити техогляд – дізнавалися журналісти телеканалу ICTV.
До 2011 року в Україні офіційно існував обов’язковий техогляд всіх автомобілів, але на практиці він перетворився на купівлю талончиків у тодішній Державній автоінспекції. Корупційну норму скасували, а обов’язковому технічному контролю підлягали тільки комерційні транспортні засоби. Згідно з угодою про асоціацію з Європейським Союзом, техогляд має знову поширитися на всі автомобілі.
Але для того, щоб не повернутися до корупційної процедури, яка існувала раніше, в Україні необхідно провести реформу системи технічного огляду відповідно до вимог ЄС. В ідеалі, згідно з європейським досвідом, техогляд мають проводити незалежні СТО чи пункти контролю, які відповідають низці технічних вимог та чиї експерти будуть нести відповідальність за результати перевірки. Якщо станеться аварія з причини неналежного технічного стану автомобіля, то СТО може втратити сертифікат на здійснення техогляду. Держава не має втручатися у проведення перевірок та у встановлення ціни техогляду.
Такий порядок проведення перевірок машин має забезпечити підвищення безпеки на українських дорогах до рівнів держав ЄС, а також уніфікувати із країнами ЄС реєстри придатності до експлуатації транспортних засобів. Утім, українські водії сумніваються, що в українських реаліях вдасться уникнути перетворення техогляду у вимагання грошів з автомобілістів, хоч і визнають, що ідея в цілому доцільна.
На думку експертів, техогляд для населення має бути недорогим та стосуватися виключно безпеки дорожнього руху, а не екологічності, як у Європі. Це може позбавити техогляд корупційної складової.
«Акцент техогляду повинен бути на безпеці. У першу чергу – світло, ходова, кермо, гальма. Техогляд повинен коштувати для українця не більше ніж 150-200 гривень», – вважає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів Олег Назаренко.
Обов’язковий техогляд буде введений поетапно з 2019 року, в залежності від року автомобіля. Нові автомобілі фахівці пропонують позбавити від техоглядів на 5 років. При цьому населення необхідно підготувати до того, що вилучення з доріг несправних автомобілів – це вимушена дія для безпеки всіх учасників дорожнього руху, підкреслюють експерти.
Утім, будь-яка, навіть найправильніша норма, не буде діяти без контролю. В ідеалі правоохоронці мають вилучати автомобілі, які їздять без проходження техогляду. А це означає чергове збільшення навантаження на поліцію. Поки правоохоронці не можуть впоратися навіть із дотриманням в Україні правил дорожнього руху, то чи потягнуть вони ще й перевірки проходження автомобілями техогляду – питання скоріш риторичне.