Зростання цін на паливо: чого чекати в червні

Уже з наступного місяця вартість окремих видів палива на всіх українських АЗС може піти в зростання через обмеження уряду РФ на експорт в Україну ряду сировинних товарів, нафти і нафтопродуктів.

Крім того, під ударом може опинитися і вітчизняна енергетична галузь. Як кажуть експерти, якщо у випадку з паливом знайти альтернативних постачальників особливих труднощів не складе, то в разі припинення поставок російського вугілля, враховуючи особливості українських ТЕЦ, Україна можуть чекати віялові відключення і навіть блекаут.

ПОЛОВИНА ПАЛИВА – З РФ

З 1 червня вступають в силу обмеження уряду РФ на експорт в Україну ряду сировинних товарів, в тому числі нафти і нафтопродуктів. Згідно з розпорядженням РФ, з наступного місяця місцевим компаніям будуть потрібні спеціальні дозволи від уряду для експорту даної категорії товарів в Україну. Нагадаємо, таке рішення східного сусіда було піднесено як відповідна міра за санкції, введені Україною проти РФ. Таким чином, слід розглядати кілька можливих сценаріїв: оптимістичний, якщо російські компанії своєчасно отримають необхідні для експорту папери, і песимістичний, коли уряд РФ навмисно почне «закручувати гайки» Україні.

За даними Держстату, в 2018 році мінеральне паливо, нафта і нафтопродукти склали 23,4% від сукупного імпорту країни (в грошах це $ 13,4 млрд). При цьому, за даними ДФС, нафтопродуктів (бензини, дизпаливо, мазут, реактивне паливо та ін.) Було імпортовано на $ 5,5 млрд. Найбільше палива в минулому році надійшло до нас з Білорусі та РФ ($ 2,11 млрд і $ 2, 07 млрд відповідно), а також з Литви – $ 0,57 млрд. Ще на $ 2 млрд було імпорту нафти з РФ. Як бачимо, Росія все ще залишається одним з основних постачальників в Україну нафти і продуктів з неї. І хоча українська влада заявляє, що така заборона була цілком очікуваною і заходи по мінімізації наслідків були прийняті заздалегідь, експерти запевняють, що негативних наслідків, як мінімум у вигляді чергового подорожчання палива, українцям не уникнути.

ПОДОРОЖЧАЮТЬ ДИЗЕЛЬ І ГАЗ

За словами експертів, в структурі українського імпорту автомобільного палива частка російського бензину незначна, відповідно, і дефіциту побоюватися не варто. А ось частка автогазу і дизеля на українському ринку становить близько 40%. При цьому, як каже директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, якщо розглядати радикальний сценарій, тобто повна заборона поставок з РФ, то за дизпаливо заміщення може статися за рахунок імпорту з Білорусі, морських поставок, а також збільшення переробки на вітчизняному нафтопереробному заводі – Кременчуцькому НПЗ. «В середньому зростання цін – на 1-1,5 грн/л», – зазначив Куюн. Те ж саме, за його словами, стосується і автогазу, можливий дефіцит якого доведеться заміщати за рахунок поставок морем з Казахстану і ЄС. «Морська логістика дорожча, тому і ціни на скраплений газ виростуть. В середньому на 2 грн/л», – зазначає Куюн. Але, за його словами, для перемикання на нові джерела поставок необхідний місяць.

«Цей місяць буде спостерігатися цінова турбулентність з непрогнозованим зміною ціни», – зазначив Куюн. Варто зазначити, що такий сценарій можливий лише в разі повної заборони на експорт цих товарів. У той же час, в Нафтогазовій асоціації України (НАУ) заспокоюють: істотних змін на українському ринку не відбудеться. «НАУ проаналізувала зміни до постанови РФ. З документа не випливає, що обсяги палива будуть якимось чином обмежені. Якщо компанії-постачальники палива своєчасно отримають дозволи, ситуація на ринку нафтопродуктів України залишиться незмінною», – заявили в Асоціації.