Чому початок полювання на “євробляхи” перенесли на День Незалежності: експерти розповіли нюанси

Водії, які мають нерозмитнені машини з єврономерами (“євробляхи”), можуть їздити без штрафів ще три місяці – до 24 серпня, так як Рада минулої внесла зміни до Податкового кодексу. Президент вже підписав новий закон, і він вступить в силу днями, відразу після опублікування. Експерти кажуть, що це лише відстрочка, а не кардинальне вирішення питання.

Що прийняли
Як роз’яснила нардеп Ніна Южаніна, внесена технічна правка, по якій штрафувати за нерастаможку і конфісковувати автомобілі правоохоронці почнуть не з 24 травня, а на три місяці пізніше – з Дня Незалежності. Причини перенесення не озвучені, хоча раніше депутати не раз говорили, що терміни продовжувати не будуть.

“Таким чином, 24 серпня 2019 року набере чинності штрафний законопроект, який буде накладати штраф за порушення митного режиму власниками автомобілів на єврореєстрації”, – сказала Южаніна.

Нагадаємо: перед Радою 15 травня пройшла акція власників автомобілів на Єврономер, які вимагали не тільки перенести введення штрафів, а й скасувати акцизи зовсім і не штрафувати на 8500 грн за прострочення при митному оформленні. Як бачимо, парламент лише зрушив строки накладення штрафів, але, за словами Южаніної, депутати обговорюють питання про те, щоб ввести пільги по розмитненню для соціально незахищених верств населення. А ось повністю акцизи навряд чи скасують, так як це буде несправедливо по відношенню до тих, хто вже розмитнив автомобіль, сплативши податки в бюджет. За даними ДФС, за час пільгового розмитнення в листопаді – лютому, коли можна було внести 50% акцизу, узаконено 218 тисяч авто на єврономерах (близько 30% від загальної кількості), скарбниця отримала додатково 13,5 млрд грн. Але після припинення дії пільг процес практично зупинився.

Думка експертів
Ряд фахівців авторинку вважають, що рішення Ради лише погіршить ситуацію.

“У тому, що держава прогинається під вимоги невеликої групи з особливими інтересами на шкоду всім іншим, я нічого доброго не бачу, – прокоментував “Сегодня” юрист Вадим Володарський. – Тим більше що правила гри були озвучені заздалегідь, включаючи терміни. Залишилася і проблема з встановленням особи винуватця ДТП, коли він кинув авто “на бляхах” або на ньому поїхав. З цим потрібно щось робити, але, в комплексі, знижуючи платежі і скасовуючи заборони, щонайменше для ввезення авто приватними особами. При відсутності можливості легально їздити на такому автомобілі люди будуть шукати шляхи обходу”.

А ось автоексперт Володимир Караваєв говорить, що перенесення термінів введення штрафів і санкцій за нерастаможку був прогнозованим:

“Заходи до порушників в законі передбачені жорсткі, стосуються сотень тисяч людей, вже пройшли акції протесту. Тому перед виборами парламенту Рада прийняла соломонове рішення – відстрочити. Висока ймовірність, що в серпні норму продовжать ще раз, а до штрафів за нерастаможку депутати повернуться вже після виборів”.

Також Караваєв вважає, що влада все ж повинна забезпечити людям можливість купити машину за доступною ціною, знизивши високі мита.

“Потрібен батіг і пряник”
Від перенесення введення штрафів держбюджет втратить мільярди гривень, так як, за даними ДФС, не розмитнено близько 430 тис. “євроблях”. Економіст Олександр Охріменко підрахував, що якщо третина автомобілів, оформлених з 50%-ою знижкою, дали в держбюджет 13,5 млрд грн, то що залишилися, розмитнені за повною вартістю, могли б принести в казну ще близько 50 млрд грн.

“Це майже 5% доходів держбюджету, – говорить Охріменко. – Їх можна пустити на підвищення соцстандартів, але реально стягнути буде складно, так як майже всі, хто хотів розмитнити авто, вже це зробили. Щоб отримати хоч щось, владі треба застосувати політику батога і пряника – знизити акцизи удвічі, а поліції – активніше зупиняти “бляховодів” і нагадувати про необхідність узаконити автомобіль”.