П’ять броньовиків, які були створені в Україні
Які бронеавтомобілі створюються в нашій країні, і наскільки вони конкурентоздатні, пише cardiagram.com.ua.
За останній рік, із зрозумілих причин, Україна сильно просунулася у виробництві броньованої техніки. Заводи налагодили випуск моделей, які до війни на Донбасі вони ніколи не збирали.
Наприклад, Львівський бронетанковий завод, що спеціалізується виключно на ремонті танків, освоїв складання з “нуля” броньованого автомобіля. Правда, поки не все йде гладко – серійне виробництво затягується. Але підприємство постійно удосконалюється.
Ще два українські підприємства – КрАЗ і НВО “Практика” – підготували для Національної гвардії першу українську броньовану вантажівку, яка встигла пройти випробування боєм і показав себе дуже гідно.
І одне з головних досягнень останнього року – українська армія отримала перші в її історії бронетранспортери вітчизняної розробки і виробництва. Раніше такі машини поставлялися тільки на експорт.
Встигла представити власний бронеавтомобіль навіть корпорація “Богдан”, що випускала до цього тільки легкові автомобілі і громадський транспорт.
Що ж, а тепер про кожну бронемашину детальніше.
Бронеавтомобіль “Козак”
Розробка і виробництво: НВО “Практика”, Київ.
Статус: поставляється на озброєння Національній гвардії.
Посадочних місць: до 11.
Об’єм двигуна: 5,9 л.
Потужність: 279 к.с.
Бронеавтомобіль “Козак” – власна розробка приватного науково-виробничого об’єднання “Практика”. Компанія представила свій перший броньовик ще в 2009 році. І хоча тоді в армії зацікавилися броньовиком, купувати його все ж не стали.
Повернулися до “Козака” тільки з початком війни на Донбасі. Армії терміново потрібна була сучасна бронетехніка. І, бажано, вітчизняного виробництва. “Козак” цілком підходив під ці вимоги.
Правда, після випробувань машину довелося допрацьовувати. Але в цілому військові залишилися нею задоволені.
Сьогодні “Практика” випустила вже друге покоління броньовика – “Козак II”, які поповнили ряди Національної гвардії.
“Дозор-Б”
Розробка і виробництво: ДП ім. Морозова, Львівський бронетанковий завод.
Статус: у виробництві перша партія броньовиків
Посадочних місць: до 11
Об’єм двигуна: 4,8 л.
Потужність: 197 к.с.
Розробку бронеавтомобіля “Дозор-Б” почали більше 10 років тому. Робота йшла дуже туго – постійно нахапало грошей. До того ж складність для конструкторів полягала в тому, що машину створювали з чистого аркуша. У “Дозору” не було ніяких радянських попередників.
Перший зразок машини показали в 2004 році. Але в серійне виробництво так і не запустили.
На початку 2015 року розробники представили допрацьований “Дозор” і обіцяли, у березні поставити перші броньовики військовим. Але потім кілька разів переносили терміни.
Затримки виникли через те, що виробникові – Львівському бронетанковому заводу – дуже важко дається освоєння виробництва нової техніки з нуля. Раніше львівське підприємство займалося тільки ремонтом танків. Тепер же доводиться освоїти і повний цикл складання броньованих автомобілів.
Броньований KрАЗ-6322
Розробка і виробництво: КрАЗ, НВО “Практика”
Статус: на озброєнні Національної гвардії
Посадочних місць: до 23
Об’єм двигуна : 14,86 л.
Потужність: 400 к.с.
До створення цього броньовика мають відношення два українські підприємства – КрАЗ і НВО “Практика”.
“Практика” узяла за основу військовий KрАЗ-6322 і бронювала його. Вантажівки вже встигла отримати на озброєння Національна гвардія і навіть на них повоювати. Автомобіль гідно пройшов випробування боєм.
Неофіційно броньований КрАЗ отримав прізвисько “Фортеця на колесах”. Одне з відмінностей “Фортеці” від традиційних бронемашин на базі КрАЗів полягає в тому, що крісла розташовані не біля стін, а по центру. Бійці сидять спина до спини і під час руху мають можливість вести вогонь через вікна-бійниці.
У автомобілі заброньована кабіна, моторний відсік, акумулятори, паливні баки і блок ресіверів.
Броньовик “Барс”
Розробка і виробництво: Корпорація “Богдан”
Статус: поставлятиметься Національній гвардії
Посадочних місць: до 8
Об’єм двигуна: н.д.
Потужність: 160 к.с.
Уперше “Богдан” представив бронеавтомобіль “Барс” в грудні 2014 року. Це перший досвід корпорації у виробництві бронетехніки.
Про автомобіль практично нічого невідомо, що могло б допомогти скласти уявлення про його якість. Яке шасі лежить в основі броньовика, який рівень захисту, які фахівці притягувалися до його створення – усе це залишається загадкою.
За запевненням виробника, броня “Барса” здатна захистити від куль до 7,62 мм. В салон машини поміщається до 8 чоловік – 2 члена екіпажа, 6 чоловік десанта. На даху броньовика встановлюватимуть великокаліберний кулемет.
На початку березня стало відомо, що МВС планує купити для своїх військових підрозділів, що воюють на Донбасі, 90 машин “Богдан Барс”.
БТР-4
Розробка і виробництво : ДП ім. Морозова, Завод Малишева
Статус: поставляється у ЗСУ і Нацгвардію
Посадочних місць: до 10
Об’єм двигуна : 16,62 л.
Потужність: 500 к.с.
БТР-4 не є модернізованою версією радянського броньовика БТР-80. Машина створювалася харківськими конструкторами ДП ім. Морозова.
У екіпажа з’явилися додаткові бічні двері, бойовий модуль змістився назад, і тепер не знаходиться на одній лінії з оператором, що підвищує його безпеку.
БТР-4 встиг повоювати на Донбасі. За результатами експлуатації БТР-4Е в умовах бойових дій в конструкцію бронетранспортера було внесено більше 900 поліпшень і удосконалень.