Міфи і правда про “зимові” акумулятори

Нагрянула зима, а разом з нею і традиційні акумуляторні проблеми. Розглянемо кілька популярних сезонних питань по наболілій електричній темі, які регулярно спливають в водійських розмовах, пише Автоньюс.

Міф № 1: важкий акумулятор – надійний акумулятор

На вагу батареї, як на основний параметр, орієнтуватися при виборі не варто. Тут як з моторним маслом – основа одна, а пакет присадок – різний. Відповідно, різні ціна і основні властивості. При досить простій конструкції акумулятора, однаковою у більшості брендів, в активну масу пластин додаються різні компоненти-присадки, склад яких заводи не афішують. І від цих добавок більше, ніж від маси свинцю в чистому вигляді, залежить граничний пусковий струм.

Міф № 2: перевищивши «ампер-години», можна спалити електросистему

При виборі акумулятора простому покупцеві слід орієнтуватися саме на максимальний струм, який може віддати батарея. Він позначається на корпусі акумулятора, як CCA, cold cranking amps, струм холодної прокрутки – чим він вищий, тим краще. У батареї з популярною ємністю 60 Ач при одних і тих же габаритах CCA може бути в діапазоні від 480 до 620 ампер – різниця в 1,3 рази, це багато! При цьому реальну величину CCA можна перевірити тільки в лабораторних умовах – тому залишається тільки довіряти написаному на батареї. І репутації бренду.

Ємність в ампер-годинах, зрозуміло, – не менша штатної, рекомендованої в інструкції для користувача. У більшу сторону ніяких обмежень, крім габаритів і здорового глузду, немає. Поширені міфи про те, що від акумулятора підвищеної ємності «згорить стартер або генератор» – повна дурість.

Міф № 3: справність АКБ можна перевірити вилкою навантаження

При покупці акумулятора в пристойному магазині продавець обов’язково тицьне в клеми обраної АКБ вилкою навантаження, зімітувавши роботу стартера, щоб продемонструвати покупцю справність батареї. Це, безумовно, краще, ніж нічого, але не варто робити з такої процедури якісь серйозні висновки.

Як ми говорили вище, головний параметр батареї – максимальний пусковий струм CCA. Як правило, він досить високий (близько 500 ампер у батарей більшості масових легкових автомобілів) і, відповідно до Держстандарту, перевіряється при температурі мінус 18 градусів. Але навантажувальна вилка навантажує акумулятор в рази меншим струмом, та ще й в умовах кімнатної температури!

Міф № 4: «прикурювання» взимку абсолютно безпечне для акумулятора

Щоб акумулятор залишився живий після зимового розряду на морозі, його необхідно знімати з автомобіля, нести в тепло, відтавати і заряджати зарядним пристроєм. Інших варіантів немає! При падінні щільності електроліт замерзає – кристали льоду починають утворюватися з дна, ток йде тільки по верхній частині пластин, викликаючи деформації, осипання від коротких замикань.

Після запуску замерзлий акумулятор відразу починає заряджатися, що його добиває. Процеси незворотні, і такий акумулятор хоча якийсь час і працює, швидко приходить в повну непридатність. Якщо ж батарея замерзла так, що роздувся корпус, і стінки стали помітно бочкоподібними, то можна сміливо відправлятися в магазин. Такий роздутий акумулятор нічого не вартий. Його пластини вже зруйновані кристалами льоду, активну масу з них видавлено. Його доцільно відразу замінювати на новий!

Тим часом, деякий аналіз стану акумулятора можна провести і без ареометра та навантажувальної вилки – за допомогою вольтметра, який є в будь-якому цифровому тестері. Напруга звичайного 12-вольтного свинцево-кислотного акумулятора без навантаження свідчить про ступінь його зарядженості – головне, не помилитися, подумавши, що заряд пропорційний напрузі! Падіння напруги до 11 вольт свідчить вже про нульову зарядженість.