Які бувають автоматичні коробки передач? Що варто знати про кожен вид АКПП

Автоматичні коробки перемикання передач (АКПП) не є чимось надсучасним. Фактично, можна стверджувати, що найперший серійний автомобіль, Benz Patent Motorwagen 1886 року, мав таку – бо у нього точно не було педалі зчеплення. Що можна стверджувати напевно, так це те, що сьогодні АКПП пропонуються майже на будь-якому типі автомобіля.

Фактично, сумарні продажі машин з автоматичними трансмісіями зараз перевищують збут моделей з механічною коробкою передач (МКПП). Проте електричні авто все збільшують свою присутність на ринку, тож скоро і МКПП, і АКПП витіснить чимала доля авто взагалі без КПП – тобто електрокарів з редукторами замість трансмісії як такої.

Сучасні автоматичні коробки передач здатні досягати кращих результатів в динаміці, економічності та екологічності транспортних засобів, ніж МКПП. Це тому, що керує ними комп’ютер, який перемикає передачі в потрібний момент і за надзвичайно малий проміжок часу (для досягнення найкращих показників).

Але в той час як кожна АКПП робить, здавалося б, одне і те саме, існує незрозуміла низка різних видів цього типу трансмісії. Співробітники видання WhatCar допоможуть вам розібратися в різновидах «автоматів» та підкреслять основні «+» та «-» кожного. Ми в MMR.net.ua розкажемо вам що і як далі.

АКПП: «гідротрансформатор»

  • Інші назви: гідромеханіка, «класичний автомат», Torque converter.
  • Частіше зустрічається на: BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Mazda, Suzuki, Land Rover, Volvo, Peugeot / Citroen, Chrysler, Ford, GM, Hyundai / Kia.
  • ЗА: надійність, плавність роботи, низький рівень шумів.
  • ПРОТИ: дорога в конструкції, не завжди така економічна.

Це традиційна автоматична коробка передач, яку 30 років тому можна було знайти майже в кожному автомобілі з двома педалями. І це найпопулярніший вид АКПП сьогодні, особливо на автомобілях високого класу та представницьких моделях, таких як BMW 7 серії, а також на багатьох великих 4х4 позашляховиках.

Термін «гідротрансформатор» стосується компонента, який передає потужність від двигуна до самої коробки передач, як це робить зчеплення в інших типах трансмісій. Але замість фактичного фізичного з’єднання, як у випадку зчеплення, гідротрансформатор використовує густу гідравлічну рідину для передачі приводу від двигуна до коробки передач. Саме цей механізм забезпечує таке плавне і непомітне перемикання швидкостей.

Технологія ця існує досить довго і надійність її (іноді) мало не вища, ніж в МКПП. Недоліком є ​​те, що деколи «гідротрансформатор» не показує тих результатів економічності, що «робот» чи «механіка». Як наслідок, цей тип коробки передач може споживати трохи більше палива, ніж інші, а спосіб її роботи може призвести до запізнілих перемикань передач. Але все залежить від конкретного виробника. За інформацією mmr.net.ua, чимало АКПП типу «гідротрансформатор» надають можливість вибирати передачі вручну за допомогою селектора / джойстика перемикання передач або перемикачів-пелюсток за кермом. Однак ви рідко впливаєте безпосередньо на сам «автомат» – скоріше ви просто даєте йому електронну команду.

АКПП: «робот»

  • Інші назви: «автомат з дводисковим зчепленням», dual-clutch automatic transmission .
  • Частіше зустрічається на: Volkswagen, Ford, Renault, Hyundai / Kia, Ferrari, McLaren.
  • ЗА: максимальна динаміка, найкращі економічність та екологічність.
  • ПРОТИ: складна в конструкції, не завжди надійна, смикання при русі на низьких швидкостях.

Автоматичні коробки передач з подвійним зчепленням почали з’являтися в дорожніх автомобілях недавно, у 2003 році, зокрема в Audi TT і Volkswagen Golf R32. Тепер їх можна знайти в різних класах автомобілів, від малих хетчбеків, як-от Volkswagen Polo, до спорткарів та суперкарів. Фактично, кількість нових машин, доступних виключно з АКПП з подвійним зчепленням, сьогодні зростає – наприклад  MHEV версія Volkswagen Golf. Частково це пояснюється тим, що вони дуже ефективні. Однак вони також дуже складні.

Варто зазначити, що хоча більшість моделей авто із «роботом» будуть оснащені пелюстками перемикання передач за кермом, це не є стандартним обладнанням для всіх моделей. У деяких автомобілях Volkswagen Group, включаючи Skoda Octavia, ви повинні додати пелюсткові перемикачі як додаткову опцію, коли автомобіль замовляється з заводу. На автомобілях без пелюсткових перемикачів ви все ще можете перемикати передачі вручну, штовхаючи важіль КПП вперед-назад.

Ідея «роботів» з двома зчепленнями полягає в тому, що вони можуть налаштувати передачу, яка, з найбільшою імовірністю, вам знадобиться на одному зчепленні, поки інший диск все ще використовується для керування автомобілем, і це забезпечує надзвичайно швидке перемикання передач у підсумку. Однак саме через те «автомати-роботи» з подвійним зчепленням, як правило, «сіпаються» більше, ніж «гідротрансформатори» на нижчих швидкостях. Вони також можуть іноді залишати автомобіль на нижчій передачі, щоб забезпечити найкраще прискорення для обгону. Більшість, втім, дозволяє водієві перемикати передачі вручну, за допомогою перемикачів за кермом автомобіля.

Бувають ще «роботи» з однодисковим зчепленням (т.з. напівавтоматичні КПП). Такі АКПП працюють так само, як ручна, але замість водія перемикає передачу система, керуючись електронним блоком управління. Коли комп’ютер вирішує, що час настав, він автоматично вимикає зчеплення, вибирає нову передачу, а потім знову вмикає зчеплення. Ця технологія стала популярною наприкінці 1990-х на потужних моделях Alfa Romeo , BMW чи навіть Ferrari. Однак, за даними mmr.net.ua даний тип КПП не рідко (особливо у менш спортивних авто) невчасно перемикає передачі та ще й з ривками.

Не дивно, що поступово «напівавтомати» були значною мірою заміщені на АКПП з подвійним зчепленням. Хоча навіть зараз однодискові «роботи»  все ще є в деяких нових моделях, включаючи сітікари Hyundai i10, Kia Picanto чи Toyota Aygo . У цьому випадку відносна легкість конструкції даної КПП є важливою перевагою, яка сприяє економії палива.

АКПП: «варіатор»

  • Інші назви: «безступеневий автомат», continuously variable transmission (CVT).
  • Частіше зустрічається на: Nissan, Honda, Subaru, Toyota.
  • ЗА: відносна простота і дешевизна конструкції, плавна і комфортна робота.
  • ПРОТИ: на практиці нижча економічність.

Безступенева коробка передач (CVT) незвичайна тим, що в ній не використовуються шестерні, як у традиційних трансмісіях. Натомість вона працює подібно до передач на вашому велосипеді. Усередині «варіатора» ви знайдете два конусоподібних шківи – один з’єднаний з двигуном, а інший приводить в рух колеса. Шківи безперервно розширюються та звужуються в діаметрі, коли ви прискорюєтеся чи сповільнюєтесь, і це змінює передавальне число.

Оскільки швидкість безперервно регулюється між найвищим і найнижчим передавальним числом, двигун утримується в сталому діапазоні обертів. Ба більше, оскільки немає фіксованих передач, то немає і перемикання цих передач – а це означає плавне прискорення без будь-яких поштовхів. Однак недоліком є ​​те, що мотор у парі з безступеневою АКПП підтримує сталі оберти під час прискорення (зазвичай високі), тож за даними mmr.net.ua «варіатори» CVT часто є дуже монотонними та нудними за звучанням.

Наразі Toyota та Honda використовують більш досконалу трансмісію e-CVT, яка замінює ремінь і шківи двома електричними стартер-генераторами. Один використовується для запуску двигуна та діє як генератор для зарядки гібридної батареї, тоді як інший діє як приводний двигун сам по собі або в поєднанні з основним мотором. Система також дозволяє керувати автомобілем у чисто електричному режимі шляхом механічного від’єднання бензинового двигуна – проте лише на старті з місця на мінімальній швидкості.


Не пропустіть