Чому ціни на автомобільний газ злетіли вгору
Дії СБУ допомогли компанії, пов’язаній з Віктором Медведчуком, кумом російського президента, підім’яти під себе ринок автомобільного газу
Олександр Басюк, юрист з Києва, в серпні зайнявся переплануванням особистого бюджету. Заплативши $700, він переобладнав власний автомобіль Mitsubishi Outlander на зріджений газ. Сподівався заощадити. А ціни на цей вид палива несподівано різко зросли – за останній місяць літа відразу на 45%. “Неприємно, — каже Басюк.— І я думаю, що це тільки початок”.
Разом з київським юристом постраждали ще близько 1,3 млн українців-власників автомобілів, які вибрали рідкий газ як дешеву альтернативу бензину. Це не просто люди, а, за даними консалтингової компанії UPECO, 16% від загальної кількості автовласників. В їх число входять майже всі співробітники столичних служб таксі, що чи не поголовно обрали автогаз.
Ціла армія користувачів створює гігантське споживання: обсяг ринку цього палива становить близько $1 млрд на рік, що робить його цікавим для великих гравців.
За рахунок зростання цін збільшується і привабливість ринку. Оптова ціна на зріджений газ недавно досягла позначки в 30 тис. грн за тонну. Це означає, що на заправці його продаватимуть по 17,5 грн за літр, хоча ще два тижні тому він коштував 11 грн.
В Одеській, Миколаївській та Луганській областях можна побачити на цінниках і цифру “18”. Доходить до того, що заправки не хочуть продавати автогаз, адже якщо його весь розкуплять, доведеться стояти в “сухому” стані, що з технологічної точки зору недешеве задоволення.
За даними Української енергетичної біржі, зріджений газ в Україні коштує вже дорожче, ніж у Словаччині та Польщі, і наблизився до цін країн Балтії, де дохід у населення більше. Навіть німці на своїй багатій батьківщині платять за нього трохи більше, ніж водії на українських заправках.
Вершки знімають постачальники. Для них, за словами Ігоря Чернявського, співвласника мережі АЗС КЛО, премія за тонну зросла з $20-40 до $200-300.
“Занадто високий попит на паливо породив дефіцит”, — відзначає Олександр Сіренко, аналітик UPECO. Багато автомобілістів в останні роки переходили на газ: в 2017-му ринок ріс на 15% в місяць.
Головним вигодонабувачем від ситуації, що склалася, став, як стверджує цілий ряд експертів і народних депутатів, Віктор Медведчук, колишній глава Адміністрації президента Леоніда Кучми і діючий кум господаря Кремля Володимира Путіна.
ПОТРАПИВ НА ГАЗ: Столичний юрист Олександр Басюк поставив на свій автомобіль газове обладнання, щоб економити. Але ціни на цей вид палива злетіли до небес
Пан вигодонабувач
29 серпня прем’єр Володимир Гройсман зібрав з газового питання екстрену нараду, де назвав те, що відбувається — “диверсією проти України”. Там же він дав вказівку до 15 вересня стабілізувати ситуацію з цінами.
“Нарешті в Кабміні зрозуміли, що рідкий газ — це стратегічний ресурс”, — підкреслює Олег Широков, виконавчий директор Української асоціації зрідженого газу.
Примітно, що на засіданні Гройсман звернувся до Служби безпеки України (СБУ), зажадавши, щоб та “припинила втручатися в ринок”.
Слова ці прозвучали не випадково. Стрибкоподібне зростання цін спровокувала монополія, яка виникла на ринку на початку року. А її, в свою чергу, створила СБУ, яка в листопаді 2016-го зажадала від енергетичної митниці зупинити цистерни зі зрідженим газом з Росії та Білорусі, які належали різним постачальникам, щоб перевірити паливо на наявність “отруйних і сильнодіючих засобів”. “Це абсурд, адже рідкий газ сам по собі є отруйною рідиною”, — коментує Віктор Журавльов, фінансовий директор газового трейдера УкрГазПетролеум.
Але митниця заблокувала цистерни. А в березні поточного року Мінекономіки з ініціативи все тієї ж СБУ заборонило імпортувати зріджений газ 16 великим українським компаніям і 8 фірмам-нерезидентам.
Претензіями до якості палива СБУ не обмежилася, звинувативши імпортерів в несплаті податків, виведенні грошей в офшори і фінансуванні тероризму.
Після тиску з боку депутатів і учасників ринку заблоковані раніше цистерни митниця все ж пропустила.
Але СБУ залишила в силі одне важливе обмеження: зріджений газ у Роснефти, чий ресурс становить близько 40% українського ринку, тепер має право купувати лише одна компанія — Протон Енерджі, що належить ізраїльському громадянинові Нісану Мойсеєву. Та, в свою чергу, реалізує паливо своїм українським трейдерам — фірмам Глуск і Креатив Трейдинг.
Таким чином і утворилася монополія: фактично 40% ринку виявилося в руках одного ізраїльтянина і двох трейдерів. Причому відразу декілька учасників ринку, а також народний депутат Сергій Лещенко впевнені: компанії Моїсеєва пов’язані з Медведчуком, проросійським політиком і кумом Путіна.
“Ці компанії — Глуск і Креатив — однозначно медведчуківські, — каже Журавльов з УкрГазПетролеум.
Адже ще минулого року частка Глуск і Креатива на ринку зрідженого газу становила 1%.
В діях СБУ вітчизняні постачальники газу бачать “злий умисел”. “Завдання було зачистити ринок під Медведчука”, — пояснює Сергій Михалик, власник полтавської трейдингової компанії СВГ-Плюс.
Рішення українських силовиків з російської сторони “підтримала” Федеральна служба з технічного та експортного контролю, дозволивши продавати зріджений газ в Україні тільки компанії Роснефть, яка може мати справу виключно з Протон Енерджі. Росіяни пояснили своє рішення так: вони, мовляв, не хочуть, щоб їх рідкий газ використовувався для військових цілей.
І навіть якщо тепер змусити українські держоргани демонополізувати ринок, ті скажуть, що вони тут ні при чому, скаржаться в один голос українські трейдери.
Сам Моїсеєв дефіцит автогазу пояснює ринковими факторами. “Українська криза спровокувала сезонне зростання споживання і брак рухомого складу [для перевезення палива], — стверджує бізнесмен.— Окрема тема — сховища. При піковому споживанні 150 тис. т на місяць резервуарний парк складає всього 40 тис. т”.
Але вітчизняні трейдери вважають, що ізраїльтянин лукавить. “Все резервуари облгазів [бізнесмена Дмитра] Фірташа залиті газом Моїсеєва, — підкреслює Михалик з СВГ-Плюс.—Ось так і виходить “дефіцит сховищ”.
При цьому обидві компанії Моїсеєва часто не додають обіцяні обсяги автогазу, чим дезорієнтують ринок.
Експерти кажуть, що від дефіциту зрідженого газу виграли не тільки структури Медведчука, але і українські виробники цього ресурсу, зокрема державна Укргазвидобування і Укрнафта, мажоритарна частка в яких також належить державі.
Однак вітчизняні добувачі покривають потреби ринку не більше ніж на 30%. А попит зростає, а разом з ним — і імпорт. За 20 днів серпня 70% автогазу, за даними UPECO, зайшло в Україну з Росії — безпосередньо від Роснефти і через посередника — Білорусь. А значить, перемогу знову святкує тандем Моїсеєв-Медведчук, а також державна російська Роснефть.
Тим часом в самій СБУ проігнорували запит НВ щодо мотивів скандальних рішень служби в газовому питанні.
Фактор ринку
тільки правоохоронні органи і російський регулятор, а й ринкові фактори зіграли свою роль в підвищенні цін на зріджений газ: світові котирування на цей ресурс також ростуть. Крім того, зупинилися на плановий ремонт заводи, у яких українські трейдери закуповували товар, — кілька виробництв Роснефти, Сургутський ГПЗ, Мозирський НПЗ.
Є проблеми і з боку Укрзалізниці (УЗ). Залізничний оператор страждає від дефіциту локомотивної тяги, зазначає Артем Куюн з консалтингової компанії А-95. І навіть якщо привезти танкерами більш дорогий зріджений газ з Казахстану або Алжиру в Одесу, УЗ не зможе доставити його на автозаправки по всій країні. Крім того, державна залізнична монополія сама страждає від дефіциту палива, тому її операційні можливості обмежені.
Невелику кількість газу трейдери закуповують у Польщі, однак везти його доводиться на автомобільних газовозах, що значно скорочує обсяги поставок. Так що із завданням диверсифікації поставок український ринок не впорався, резюмує Куюн.
Споживачі ж переходять на бензин, розповідає Інна Коваль, директор ТРТ Ойл Рітейл, яка продає талони і смарт-карти на автомобільне паливо. “У серпні стабільно, протягом восьми років, ціна на газ піднімалася. Але щоб піднятися так, як цього року, — такого не було ніколи, — зізнається вона.— І тепер мої клієнти повернулися до бензину”.
ЧАС ЗАЛИВАТИ БАКИ: Попит на дешевий газ на столичних заправках став ажіотажним. Через це ціни ще швидше рвонули вгору
Мрії про незалежність
Олександра Устинова, одна з лідерів Центру протидії корупції, яка заправляє газом свою шестирічну Mazda, скаржиться, що тепер вона змушена переплачувати в місяць 1,4 тис. грн, щоб задовольняти свої логістичні потреби. Але на бензин поки не переходить: економія від газу стала на 40% меншою, але все одно, мовляв, залишилася. “Я дуже зла від усього цього”, — зізнається Устинова.
Вона замислюється: чи мав змогу уряд якось вплинути на ситуацію на ринку автогазу?
Відповідь є у Журавльова з УкрГазПетролеум: не могло, а повинно було вплинути. “Найпростіше, що напрошувалося, щоб остудити запал Медведчука, — підвищити акциз в два-три рази і забрати маржу, за яку всі борються”, — відзначає представник трейдингової компанії. Він також пропонує повністю заблокувати імпорт зрідженого газу з Росії, щоб ринок перейшов на альтернативні джерела.
Керівник агентства ExPro Геннадій Кобаль з таким планом не згоден. “Різко закривати постачання з Росії ризиковано, поки немає альтернатив”, — вважає він. Але додає: в ситуацію повинен втрутитися Антимонопольний комітет, адже в питанні поставок російського автогазу діє реальна монополія Протон Енерджі.
Експерти припускають, що у вересні зростання цін на рідкий газ припиниться, і, можливо, вони трохи просядуть. Уже законтрактовані поставки з Казахстану і Алжиру. “Коли котирування досягає $500 за тонну, до нас їде Казахстан, — коментує Сіренко з UPECO.— А в Україні котирування вже перевищили цей рівень”.
Адекватна ціна зрідженого газу в Україні — 11 грн за літр, вважають в галузевій асоціації. При такій ціні ринок збалансований.
Куюн з А-95 вважає, що якщо ціни на паливо, яке завжди було символом економії, не повернуться до колишніх рівнів, то люди віддадуть перевагу скоротити поїздки або ж взагалі відмовляться від використання особистого автомобіля. “Зрідженим газом користуються не від хорошого життя”, — говорить експерт.
Для великих продавців ресурсу кінцевого споживача — групи Приват, БРСМ, ОККО, WOG — ситуація є небезпечною, адже в їх бізнес-моделі на один літр продаваного бензину продається один літр зрідженого газу, за даними А-95. Тому падіння обсягу продажів критичне.
Ринок повинен зробити висновки з ситуації, що створилася. Необхідно нарощувати українське виробництво рідкого газу, зазначає Кобаль з ExPro.
І трейдери, і експерти сходяться в одному: треба скорочувати залежність від російських поставок і монополії Моїсеєва-Медведчука. “Ринок адаптується, і ситуація стане зрозумілою”, — робить висновок Журавльов з УкрГазПетролеум.