В Україні будують платну дорогу: хто по ній їздитиме і за скільки
“Укравтодор” анонсував будівництво в 2018 році першою платної дороги. На неї витратять близько 300 млрд грн. Будувати автобан буде приватна компанія за свій рахунок. Уже п’ять іноземних підприємств зацікавилися проектом. Однак для будівництва платної дороги депутати повинні прийняти закон “Про концесію”. Хто і за скільки зможе їздити по концесійній дорозі, дізнавалися журналісти
Платні траси в усьому світі будуються для скорочення і випрямлення маршруту в обхід населених пунктів. Така дорога зазвичай коротша на 50-100 км – це дозволяє заощадити паливо і час, але за оплату. При цьому концесійні дороги будуватимуть з нуля. Існуючі траси залишаться безкоштовною альтернативою.
Поки платні дороги в Україні не будують через недосконале законодавство. Нинішній закон про концесію не гарантує інвестору окупність вкладень. Будівельнику платної дороги потрібна впевненість, що по трасі будуть їздити як мінімум 18 тисяч автомобілів. Інакше компанія зазнає збитків. За словами радника голови “Укравтодору” Олександра Кави, новий проект закону вже готовий, депутатам залишилося за нього проголосувати, а потім можна вести переговори з приватними компаніями.
У проекті закону про концесію вводиться поняття гарантії. Держава гарантує виділення під будівництво дороги землі. А компанія зобов’язується побудувати на цій ділянці автобан. Відповідно до законопроекту, уряд гарантуватиме компанії, що потік автомобілів на дорозі буде на рівні, який забезпечить прибутковість проекту. Якщо потрібного трафіку не буде, держбюджету доведеться компенсувати збитки. Платною трасою років 25-50 володітиме тільки компанія-будівельник. Потім дорога перейде державі. При цьому концесіонер може брати гроші за проїзд по своїй дорозі. Також компанія може заробляти на своїй придорожній інфраструктурі: заправках, СТО, кафе, кемпінгах і так далі.
Якщо парламент прийме закон цієї осені, то тендери на будівництво дороги проведуть у 2018 році, відзначають у дорожньому агентстві. Поки проектом зацікавилися п’ять іноземних компаній. В “Укравтодорі” впевнені: напрямок Київ – Біла Церква буде вигідним. На існуючій дорозі інтенсивність руху досягає 20 000-44 000 автомобілів на добу. “Такої інтенсивності вистачить для окупності проекту”, – розповіли у відомстві.
Перша платна українська дорога може з’явитися тільки через кілька років. Але добро на це має дати Кабмін.
Де ще з’являться платні дороги
Ще одна концесійна дорога може з’явитися на кордоні з Польщею. Трасу Львів – Краковець планують побудувати ще з 1999 року. У травні 2015 року “Укравтодор” навіть оголосив конкурс на будівництво автобану. Але вже у вересні конкурсна комісія відхилила заявки української компанії “Концесійні транспортні магістралі” і французької Bouygues. У компаній не було достатньо коштів на будівництво такого проекту, пояснили в автодорожньому агентстві. Однак в. о. глави “Укравтодору” Славомир Новак зазначає: платна дорога Львів – Краковець з’явиться одночасно з трасою Київ – Біла Церква.
Буму платних доріг в Україні чекати не варто, оскільки в країні невелика інтенсивність руху по дорогах, кажуть експерти. За словами радника голови “Укравтодору” Олександра Кави, в Україні платні дороги вигідні тільки на під’їздах до великих міст.
“Якихось масштабних проектів, наприклад, автобанів через всю країну на умовах концесії, у нас приватні інвестори не будуватимуть. І причини тут досить об’єктивні: низька щільність населення країни і низька купівельна спроможність. Високий трафік є тільки на під’їздах до міст-мільйонників . Максимум по країні зараз можна сформувати портфель з п’яти реальних проектів, не більше “, – говорить Кава.
Крім вже існуючих проектів концесійних доріг, будівництво платних доріг могло б бути вигідно біля міст-мільйонників: Дніпра, Харкова, Одеси. Це дозволило б розвантажити трафік на існуючих під’їздах до обласних центрів.
Скільки коштуватиме проїзд по платній дорозі
У Польщі, наприклад, вартість кілометра проїзду по платній дорозі становить три євроцента з обмеженням швидкості до 130 км. В Італії – від семи євроцентів за кілометр. У деяких країнах проїзд по платних дорогах оплачується за певний період. Наприклад, у Словенії за абонемент на сім днів потрібно заплатити 15 євро, в Австрії на 10 днів – вісім євро, в Угорщині на 10 днів – 13 євро.
“Є абсолютно різні системи оплати за проїзд по концесійній дорозі. Починаючи від того, що оплачується певний період. Є моделі, які прийняті в Німеччині та Білорусі – за проїзд платять тільки вантажні автомобілі”, – говорить Сергій Вовк, директор Центру транспортної стратегії.
Перша платна дорога Київ – Біла Церква в 50 км обійдеться інвестору в 300 млн доларів без урахування викупу землі під будівництво. Середня вартість разового проїзду становитиме дев’ять євроцентів за кілометр, розповідає Олександр Кава.
“Якщо трафіку буде недостатньо, держава повинна компенсувати інвестору різницю між доходами і рівнем, який інвестор зміг зібрати за рахунок потоку на дорозі. Це працює в усіх європейських країнах, які втілили проекти на умовах концесії. Розмір компенсації буде вказуватися в договорі між урядом і концесіонером “, – додає Олександр Кава.