Радянські вантажівки: що можна зробити з легковиків

Прозаїчні малотонажні вантажівки – окрема і дуже цікава частина автомобільного життя, пише auto.mail.ru.

СИЛЬНИЙ, АЛЕ ЛЕГКИЙ

Першим радянським пікапом став НАТІ-2 1932 року. Прототип цієї машини зробили одночасно з кабріолетом і родстером. Народні автомобілі з 22-сильними моторами планували до виробництва в Іжевську на зміну простенькому НАМІ-1, який в малих кількостях напівкустарного збирали в Москві.

Але вже через рік, в 1933-му, Горьківський автозавод почав серійне виробництво пікапа ГАЗ-4 із заявленою вантажопідйомністю аж півтонни. Слідом за цим автомобілем, побудованим на базі ГАЗ-А, в серію пішов вантажний варіант «емки» – ГАЗ-М415 вантажопідйомністю 400 кг. В кузовах ГАЗів уздовж бортів стояли відкидні лавки на шість пасажирів. Дивно, але ця конструкція (правда, в дещо іншому вигляді) повернеться в радянський автопром через півстоліття. А поки – в 1930-х – на пікапи іноді ставили саморобні будки, що роблять машини фургонами, а деякі дрібні підприємства кроїли свої варіанти (в міру страшненькі, а іноді і досить привабливі) машин малої вантажопідйомності.

Сімейство пікапів на базі «емки» планували розвивати. У 1940-му був готовий прототип ГАЗ-11-415 з новим 6-циліндровим 76-сильним двигуном і іншими змінами. Планували будувати і повнопривідну версію ГАЗ-61-415 з тієї ж «шісткою». Така машина була, звичайно, дуже потрібна військовим, так і прості сільські жителі СРСР від неї б, зрозуміло, не відмовилися. Але почалася війна. Восени 1941-го зробили менше чотирьох десятків спрощених пікапів ГАЗ-11-417 без даху і з брезентовими дверима. Всі ці машини загинули в 1941-му, і лише недавно реставратори зробили копію такої моделі.

Після війни історія горьківських автомобілів цього класу обірвалася на десятиліття. Ні «Перемозі», ні «Волзі» було просто не до цього. Адже вони виконували і номенклатурні функції, і працювали в таксі, і надходили в торгову мережу. А наростити виробництво Горьківський завод просто не міг.

Втім, фургон ГАЗ-22А вантажопідйомністю 500 кг на базі універсала ГАЗ-22 побудували. Машину показували на ВДНГ (на початку 1960-х туди привозили багато експериментальних автомобілів), писали про неї в пресі, але в серію так і не запустили. У 1978-му експериментальний фургон ГАЗ-24-76 зробили навіть на базі ГАЗ-24. Але уявити собі вантажівку на основі найпрестижнішої і жаданої радянської машини дуже складно.

Лише в перебудовні часи, коли поняття про престижність автомобілів помінялися, завод знову повернувся до цієї теми, побудувавши модель ГАЗ-2304 «Бурлак». Крім пікапа, на напіврами за кабіною, що являє собою передню частину «Волги» ГАЗ-31029, припускали ставити різні вантажні надбудови, скажімо, ізотермічний фургон. Але і цей автомобіль в серію не пішов. А ще через десяток років щось подібне під ім’ям «Трохим» недовго працювала дрібна фірма в Тульській області. Дивна конструкція зникла з ринку ще раніше «Волги», яка доживала останні дні …

РОБОЧИЙ КЛАС

Інша справа – «Москвич»! Демократичному автомобілю на роду було написано стати вантажівкою. Він нею і став. Всі моделі, починаючи з післявоєнної 400-й, мали вантажні модифікації заводського виробництва вантажопідйомністю 250 кг. В кінці 1950-х зробили навіть прототип повнопривідного фургона на базі універсала «Москвич-411». У серію він не пішов. А ось стандартні «Москвичі» – фургони стали невід’ємною частиною міських пейзажів 1960-х – 1980-х рр. У «Москвича-434» з 75-сильним мотором від 412-го була навіть версія з правим кермом, оскільки на початку 1970-х московські машини непогано продавалися в Великобританії.

До речі, там зробили і праворульний пікап. Такі моделі на Альбіоні мали попит, а сам АЗЛК їх не виробляв.

Здавалося б, високий фургон – цілком логічна похідна малотоннажного вантажівки. Але ідея Іжевського автомобільного заводу проходила в начальницьких кабінетах дуже складно. Підприємство ж не було підпорядковане Мінавтопрому і мало виробляти автомобілі лише за кальками АЗЛК. Більш-менш серйозні зміни в їх конструкцію проходили зі скрипом. Тим більше – машина з істотно переробленим кузовом. І все-таки ІЖ-2715, який в народі швидко прозвали «каблуком», з’явився. Машина була розрахована на 600 кг вантажу, мала куди більший, ніж московські фургони, обсяг кузова і була, зрозуміло, зручніше при навантаженні – вивантаженні. На ранніх версіях ззаду був напис «1500 гр», яку шофери розшифровували як «1500 грам», маючи на увазі зовсім не вантажопідйомність.

Першим товарним вазовським фургоном став … електромобіль! ВАЗ-21029 (на стадії проектування – ВАЗ-2102Е). Дві машини зробили в 1975 році на базі універсала 2102. Електродвигун розвивав 25 кВт (34 к.с.), батареї ж мали масу 380 кг. Кузов «двійки» для такого навантаження виявився слабким. Виготовили варіант з алюмінієвою рамою. Таких машин під ім’ям ВАЗ-2801 на початку 1980-х побудували 47. Фургони вантажопідйомністю 320 кг віддали різним підприємствам на дослідну експлуатацію. Але більше їх не випускали.

Діти важкої долі

Не всім машинам пощастило, як вазовським. Звичайно, дуже заманливо було зробити легкову вантажівку на основі повнопривідного ГАЗ-69. Ульяновський завод старанно працював над подібними модифікаціями, спорудивши навіть самоскид і вже зовсім незвичайний для такого класу сідельний тягач. Стати серійним всьому цього не судилося. Як і фургону на основі тоді ще перспективного УАЗ-469. Вантажні версії на базі УАЗ-3151 намагалися випустити вже і в перебудовні роки, але перший серійний пікап з’явився куди пізніше, як родич моделі «Патріот».

Для внутрішньозаводських потреб на Запорізькому автомобільному теж широко використовували власні моделі, починаючи з ЗАЗ-965. Машинка з невеликим вантажним відсіком між кабінкою і двигуном виглядала кумедно. Але в серію її ніхто і не планував. На відміну від фургона ЗАЗ-965С, який проектували для перевезення пошти, показували на ВДНГ і навіть встигли вставити в деякі галузеві довідники. Автомобіль з вантажним відсіком за спинками передніх сидінь був ще й … праворульним. Передбачалося, що так водієві-листоноші зручніше буде виходити на тротуар до поштових скриньок. У серію машина знову ж таки не пішла. А через чверть століття – на початку 1990-х – ЗАЗ випустив-таки близько 2500 товарних пікапів ЗАЗ-968МП на базі ЗАЗ-968М.

У 1990-х на виставках показували кілька варіантів пікапів на базі крихітної «Оки», прообразом яких були, зрозуміло, теж автомобілі для внутрішньозаводських потреб. Їх майстрували і КамАЗ, і СеАЗ, і сторонні виробники. Деякий час мікрофургончікі навіть випускали серійно.


Не пропустіть