Як штрафуватимуть п’яних водіїв на українських дорогах: усе, що про це треба знати

В Україні посилили відповідальність водіїв, що сідають за кермо в нетверезому стані. Відтак, штрафи за п’яне водіння збільшили у три рази. Крім цього, правопорушників також позбавлятимуть права керування автомобілем – мінімум на рік.

Скільки тепер доведеться платити охочим випити за кермом та чи покращать нові покарання ситуацію на дорогах з`ясовував сайт “24″.

Глава держави Петро Порошенко таки підписав закон про підвищення штрафів для тих, хто сідає за кермо в нетверезому стані. Законом передбачається, що за керування автомобілем в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції – водіїв штрафуватимуть у розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (раніше ця цифра становила 200 неоподатковуваних мінімумів). А також позбавлятимуть права керування транспортними засобами терміном від 1 до 10 років – в залежності від того, скільки разів горе-водій був пійманий на гарячому.

Нові штрафи за п’яне водіння
Отож, за новими штрафами, якщо водія зупиняють за кермом у нетверезому стані вперше, покарання становитиме 10 200 гривень. Крім того, правопорушника на рік позбавлятимуть права керування автомобілем.

Якщо протягом двох років після цього у такому стані його зупинять удруге – штраф складе 20 400 гривень (1200 неоподаткованих мінімумів), права у водія забиратимуть на три роки. Якщо упродовж п’яти років після цього водія зупинять п’яним втретє – штраф зросте до 40 800 гривень, а прав на водіння авто його позбавлять на 10 років.

0,2 проміле – не більше
Варто зазначити, що максимально допустима норма вмісту алкоголю в крові для українських водіїв – 0,2 проміле. Утім, так би мовити, відчути таку дозу спиртного можна через 30 хвилин після вживання алкоголю. До того ж, на кожну людину “0,2 проміле” діє по-різному, в залежності від ваги, статі та фізичного стану особи, а також вживання їжі.

Як відзначив у коментарі віце-президент ГО “Товариство учасників руху”, голова громадської спілки “Захист пішоходів” Віктор Козоріз, навіть незначний вміст алкоголю у крові водіїв є вкрай негативним фактором. Адже самостійно людина не може визначити, скажімо, свій стан сп’яніння. Тому навіть після випитої “законної” дози спиртного в 0,2 проміле сідати за кермо не варто. Робити це можна лише після повного протверезіння.

Штрафи плюс виховання
Однак справа не лише у штрафах. Навіть високі грошові стягнення питання пиятцтва за кермом не вирішать. За словами Козоріза, усе починається із елементарного виховання водіїв, їхньої культури за кермом. Понад те, має працювати не лише адміністративне чи кримінальне покарання, а й потужна виховна інформаційна кампанія.

– Водіїв, які схильні до надмірного вживання алкоголю, їх взагалі не повинні допускати до водіння ще на етапі “медичного відбору”, коли людина хоче отримати водійське посвідчення. У нас ця система не працює,
– наголошує експерт.

За його словами, наразі немає, так би мовити, “міцної” державної програми з безпеки дорожнього руху. Наприклад, раніше вибирали один день й несподівано для водіїв вимірювали їх ступінь алкогольного сп`яніння, тобто фактично проводили профілактику.

Невтішна статистика
Стягнення чималих штрафів за керування авто в нетверезому стані викликане тенденціями появи на дорогах українських водіїв напідпитку. Кожного року, коментує Козоріз, на автошляхах гине близько 5 тисяч людей. І майже половина – це пішоходи. Найтрагічніше те, що статистика лише погіршується. Щоправда, на щастя, зменшилася кількість загиблих в ДТП, однак зросла кількість травмованих.

За даними Управління безпеки дорожнього руху України, за останні півроку кількість ДТП, скоєних у стані алкогольного сп`яніння, збільшилася близько на 26%. Тобто, фактично на третину. В таких ДТП на 10% більше загинуло людей і на 24% підвищилася кількість травмованих. Водночас, це лише офіційна статистика й невелика частина усього дорожнього “айсбергу”.

Штрафи однакові для всіх
Як відзначив у коментарі автогонщик та автоексперт Олексій Мочанов, ситуацію на дорогах поліпшать не лише підвищені штрафи, а рівність всіх перед законом. З одного боку, у нас нормальні правила і “розумна” штрафна система. З іншого – варто зробити, аби такі покарання були однаковим для всіх водіїв. Проблеми на дорогах, вважає автоексперт, потрібно вирішувати в комплексі. Чому за алкоголь штраф збільшується, а за поганий стан доріг – ні?

– Щоб стягувати високий штраф – потрібно спочатку підняти норму допустимого алкоголю в крові. До 0,32 проміле. Як в Литві наприклад. Інакше це серйозний привід для тиску на громадян, – наголошує Мочанов.

А поки, каже автогонщик, у нас покарання за кухоль пива і за ящик горілки – однакове.

Як карають п`яних водіїв у Європі?

Німеччина

У Німеччині штрафують тоді, коли рівень алкоголю в крові водія перевищує 0,5 проміле. За таке правопорушення стягується штраф від 500 євро. Якщо зловили не вперше – нетвереза поїздка може обійтися до 3000 євро. Крім цього, п’яного водія позбавляють прав на один місяць і заносять два пункти в спеціальний реєстр водійських правопорушень. Коли кількість пунктів в реєстрі досягає восьми, шоферові загрожує вилучення прав. Водіям молодше 21 року і тим, хто має водійське посвідчення не довше двох років, вживати алкоголь забороняється взагалі.

Франція

У Франції, як і в Німеччині, допустимий рівень алкоголю в крові 0,5 проміле. Якщо в крові водія спиртного більше – йому загрожує штраф від 135 євро. Для новачків, які мають права не довше трьох років, дозволяється 0,2 проміле. А от більше 0,8 проміле алкоголю в крові вже погрожують водієві куди більш серйозним штрафом – до 4500 євро або навіть ув`язненням на строк до двох років.

Великобританія

Водії в Сполученому Королівстві не порушують закону, якщо знаходяться за кермом з рівнем алкоголю в крові до 0,8 проміле – це найвищий показник в ЄС. Винятком є Шотландія, там ця межа кілька років тому була знижена до 0,5 проміле. Втім, якщо її перевищити, штрафи у Великобританії можуть досягати вражаючих розмірів – до 6500 євро. Також водієві загрожує позбавлення прав мінімум на один рік і в окремих випадках – навіть до шести місяців ув`язнення.

Швеція

Скандинавські країни вважають лідерами за розмірами штрафів для автомобілістів в Європі. У Швеції, як і в Україні, відносно низька гранична межа допустимого алкоголю в крові – 0,2 проміле. Втім, покарання – куди серйозніші. Тут немає конкретних розмірів штрафів: сума залежить від доходів “правопорушника”. Мінімальний штраф відповідає сумі, яку водій заробив за 40 днів. Разом з тим, закон передбачає можливість позбавлення свободи до шести місяців.

Польща

Польський закон також передбачає допустиму межу в алкоголі водія на рівні 0,2 проміле, а штраф за його перевищення у розмірі від 145 євро. Крім того, навіть за низький рівень алкоголю в крові можуть позбавити водійських прав строком від 6 місяців до трьох років і навіть до одного місяця ув`язнення. Якщо рівень алкоголю в крові перевищує 0,5 проміле, водій може опинитися у в`язниці терміном до двох років або позбутися прав до 10 років. Крім цього, у правопорушника в цій країні також можуть вилучити автомобіль.