ЗіЛ-130 – найсучасніша вантажівка для свого часу
Наприкінці 50-х на заводі імені Лихачова стали замислюватися над зміною базової моделі вантажного автомобіля. ЗіС-150 і 151 стали остаточно застарівати, потрібна була нова модель. Навіть глибока модернізація у вигляді моделі ЗІС-164 не підходила по якості нової базової моделі.
Проектування ЗіЛ-130 було дуже масштабним. На проектування нового вантажного автомобіля були кинуті величезні сили. Для випуску ЗіЛ-130 було виготовлено 3600 нових штампів, більш 10000 різних спеціальних пристосувань та інструментів. Для нового ж автомобіля був випущений і абсолютно новий двигун V8 ЗіЛ-130, який у свою чергу зажадав розробки нових мастильних матеріалів, розробки нових охолоджуючих рідин. Для ЗіЛ-130 розроблялися також нові сорти гуми, пластиків, фарбувальних матеріалів.
Конструкція ЗіЛ-130 на момент його випуску у виробництво була найсучаснішою в СРСР. З цим автомобілем у вантажне автомобілебудування прийшли гідравлічні підсилювачі керма, тримісна кабіна, ефективна система омивання лобового скла, косозубі шестерні постійного зачеплення в коробці, нові шарніри, передпусковий підігрів двигуна і багато іншого.
Перші дослідні зразки ЗіЛ-130 були готові в 1962 році, через рік був початий дрібносерійний випуск. У 1964 році, 1 жовтня, після завершення повномасштабної реконструкції заводу почався крупносерійний випуск ЗіЛ-130.
Перші ж серійні ЗіЛ-130 стали розходитися по всьому союзу. Всім машина дуже сподобалася, за сучасний, гарний зовнішній вигляд, надійність, універсальність і практичність. Відразу після початку серійного випуску автомобіль отримав державний знак якості. ЗіЛ-130 імпортувався в більш ніж 40 країн світу, для експорту, під замовлення ЗіЛ-130 оснащували англійським дизельним двигуном Parkins. До речі, ЗіЛ-130 став першим вітчизняним вантажним автомобілем, який стали фарбувати в «цивільні» кольори. До цього всі автомобілі фарбували в хакі, для військового застосування.
У 1972 році була проведена перша модернізація автомобілів ЗіЛ-130. Відповідно до нових державних стандартів на установку світлового обладнання, трохи змінилося переднє облицювання, була збільшена вантажопідйомність до 6 тонн. Оновлена модель отримала позначення ЗіЛ-130-76. У 1974 році, через 10 років після початку великосерійного випуску був випущений мільйонний ЗіЛ-130.
Паралельно з ЗіЛ-130 випускався двовісний ЗіЛ-131, випуск якого в першу чергу призначався для військових потреб. Від ЗіЛ-130 він відрізнявся спрощеним оперенням, простими гнутими крилами, простою решіткою радіатора. Виробництво ЗіЛ-131 також було закінчено в 1994 році. За весь термін випуску цей автомобіль практично не модернізувався.
Наступна модернізація була проведена в 1980 році, але автомобіль вже став дуже сильно застарівати і навіть хитрі рішення не могли змінити положення. Поступово ЗіЛ-130 почав виводитися з конвеєра. У 1992 році спрощені варіанти ЗіЛ-130 почали випускати на Уральському автомоторному заводі, в 1994 році виробництво ЗіЛ-130 було закінчено. Автомобіль знаходився на конвеєрі рівно 30 років. Всього було випущено 3388312 автомобілів ЗіЛ-130.