Що спільного у КрАЗа з танком Т-64, БелАЗом і комбайном? Чим колись Кременчуцький автозавод був крутіший за побратимів в Європі – Mercedes, MAN, Scania і Volvo? І чому при цьому європейці нічого не знали про КрАЗ?
Якщо вам цікаві відповіді на ці питання, тоді цей матеріал для Вас.
Нижче – п’ять коротких історій з життя КрАЗа, пише cardiagram.com.ua
1. КрАЗівські комбайни
Завод в Кременчуці не завжди був автомобільним. Його будівництво почали відразу після війни. І спочатку ніякого відношення до машинобудування він не мав. Підприємство випускало сталеві прольоти для мостів, і називалося “Кременчуцький завод мостових металоконструкцій”.
У 1956 році завод вирішили перепрофілювати під випуск сільськогосподарської техніки. У Кременчуці почали випускати кукурудзяні комбайни Ку-2А (на фото вище).
Техніку для сільського господарства завод випускав всього два роки. У 1958 році в Україну перенесли виробництво вантажівок з Ярославського автомобільного заводу.
2. Найбільший виробник вантажівок в Європі
У 1986 році КрАЗ випустив рекордну за всю свою історію кількість вантажівок – 30 655 шт. Це приблизно в 20 разів більше, ніж підприємство зібрало в 2014-му.
Кременчуцький автозавод став найбільшим виробником вантажних автомобілів в Європі, випередивши такі імениті бренди, як Mercedes, MAN, Scania і Volvo.
Статус найбільшого в Європі КрАЗ зберігав і уперше роки незалежності України, аж до 1995 року.
3. КрАЗ з двигуном від Т-64
Так, була колись і така вантажівка. Причому, що найцікавіше, зібрали його не за радянських часів, а вже в незалежній Україні.
У 1991 році співробітники заводу вирішили, що треба популяризувати КрАЗ в Європі. А для цього треба взяти участь в “Формулі-1″ для вантажівок – Truck Grand Prix, змагання яке досі проходить в Німеччині на Нюрбургринзі.
Всього за сім місяців КрАЗ підготував прототип гоночної вантажівки. Машину розробляли спільно з іншим легендарним українським підприємством – харківським Заводом ім. Малишева, який спеціалізується на випуску танків і бронетранспортерів.
Щоб додати вантажівці потужності, на нього поставили турбірований дизельний мотор від Т-64, який видає 700 кінських сил.
Конструкцію самої вантажівки теж істотно удосконалили. Модель, що вийшла, – КрАЗ-5640 – стала потужніша, коротша і значно легша.
У 1992 році болід КрАЗ виїхав на трек в Нюрбурзі. Але, на жаль, в заїздах у гоночного КрАЗа зламалася унікальна деталь, яку виготовляли спеціально для прототипу. Тому “українцеві” довелося зійти з дистанції.
4. Спільне ім’я з БелАЗом
Ми вже сказали, що КрАЗ вирішив брати участь в перегонах в Німеччині, щоб зробити собі ім’я на заході. Але для чого це заводу, який поставляє вантажівки на експорт з 1960-х і носить статус найбільшого виробника в Європі? На той момент його повинні були відмінно знати у всьому світі.
Але про КрАЗ в Європі дійсно ніхто не чув. Вся річ у тому, що вантажні автомобілі Кременчуцького автозаводу експортувалися не під маркою KrAZ, а під брендом BelAZ, що видно на фото вище.
Чому радянське керівництво вирішило зробити саме так, достовірно невідомо. Деякі стверджують, що на той момент БелАЗ був відомим в Європі брендом, а про КрАЗе ніхто нічого не знав.
Ще одна версія – КрАЗ для європейців слово, яке важко вимовляти.
5. Підготовка КрАЗа до ралі
Ще один амбітний проект КрАЗа – модель для ралі “Самум” (на картинці). Уперше завод представив її в 2007 році. Машину назвали за аналогією з сухим вітром в Північній Африці. Ім’я машині вибрали невипадково. КрАЗ “Самум” повинен був взяти участь в ралі “Дакар”.
Але взяти участь в Дакарі не вийшло. Гонку в 2008 році відмінили. Офіційна причина відміни звучала так: “Загроза безпеки учасників з боку терористичних угрупувань, пов’язаних з “Аль-каїдою”, в Північній Африці”.
А в 2009 році вибухнула криза. І КрАЗу вже було не до Дакара.