Як змінювались автомобільні колеса

Створення колеса датують ще епохою неоліту, а в кінці XIX століття його використали в автомобілебудуванні. Gazeta.ua пропонує порівняти перші автомобільні колеса з сучасними аналогами.

Колеса перших автомобілів, по суті, нічим не відрізнялися від коліс гужового транспорту. Вони також були дерев’яними та не мали шини.

671465_4_w_590

Перші шини не були пневматичними. Це була суцільна гумова стрічка навколо колеса.

В цей же час змінилась будова колеса — автовиробники почали використовувати спиці, як у велосипеда. Спиці гасили вібрацію, але це було ефективним тільки на малих швидкостях. З ростом швидкості виникла потреба вберегти саме колесо.

Згодом з’явилися колеса з металевим ободом і дерев’яними спицями, а також з металевими дротяними спицями, як у мотоциклетних. Шини спочатку мали вигляд суцільних гумових стрічок, згодом, у міру зростання швидкостей, їх змінили пневматичні шини.

671465_1_w_590

Так в шини почали закачувати повітря. Чим вищий профіль колеса, тим більше шина гасить удари, які приходяться на колеса при русі. В перші пневматичні шини встановлювали камери, які не давали повітрю вийти. Висота профілю до 1960-х років постійно збільшувалася. Це гасило удари, але керованість ставала гіршою.

671465_5_w_590

У камер є великий недолік — якщо ви проб’єте колесо, то повітря вийде відразу. Поняття “повільний прокол” тоді не було.

Конструктори вдало вирішили це питання — створили шину, для якої не потрібна камера. Вона надійніша, легша в заміні та і трохи легша.

Вага коліс також змінювалась із розвитком автоіндустрії. Зокрема, для автогонок використовують диски з магнієвих сплавів. Ці колеса дуже легкі та міцні. На звичайні автомобілі краще не ставити таких дисків. Через малу вагу все навантаження переходить на амортизатори.

671465_2_w_590

З появою безкамерних пневматичних шин почав зменшуватись профіль колеса. Це покращувало керованість автомобіля, але якщо потрапити у велику вибоїну — диск деформується або трісне.

Чим ці колеса тільки не качали: і звичайним повітрям, і газом або азотом. Ефективність жодного способу так і не довели на 100%.

Проте зараз науковці повернусь до шини без повітря, але кроком назад це не можна назвати. Витрата гумового матеріалу зменшується вдвічі, а вага складає половину від існуючої технології.

671465_3_w_590

Колесо складається з металевої маточини і поліуретанових жорстких спиць. Проколів шина не боїться: навіть після наїзду на металеві шипи можна сміливо продовжувати рух. На поточний момент інновація доступна тільки для комерційного транспорту, проте в майбутньому можлива поява таких коліс і на легкових машинах.