У зв’язку з імплементацією європейських екологічних стандартів у рамках інтеграції до ЄС в Україні з 1 січня вступає в дію норма про заборону імпорту в країну нових автомобілів нижче екологічного класу Євро-6. Це призведе до зростання цін на нові автомобілі середньоцінового сегмента в середньому на 1 тисячу євро, кажуть експерти, передає 112.ua.
При цьому з урахуванням того, що для вживаних авто екологічні вимоги не підвищуються, очікувати поліпшення екології в країні не варто, попереджають вони. Понад половину всього автомобільного парку в країні припадає на частку автомобілів, які відповідають класу нижче Євро-3. Ситуація ускладнюється і відсутністю державного контролю за якістю і відповідністю стандартам палива на заправках.
Екостандарт Євро-6 для автомобілів: що це?
Норма про заборону ввезення в Україну з 1 січня 2020 року транспортних засобів нижче екологічного класу Євро-6 передбачена законом “Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів”. Гармонізація національних екологічних вимог до колісних транспортних засобів є однією з умов інтеграції України з Європейським Союзом.
Екологічний стандарт Євро — це система екологічних стандартів, які регулюють вимоги до вмісту шкідливих речовин у викидних газах автомобілів. Перший екологічний стандарт Євро-1 прийнято в Євросоюзі в 1992 році, він почав діяти з 1993-го.
Цей стандарт регулював вміст CO, СН і NO у викидах і поширювався на всі транспортні засоби, включаючи спецтехніку, які ввозяться, виготовляються чи продаються на території Євросоюзу. Вимоги до викидів CO і NOх для бензинових і дизельних двигунів не відрізнялися, однак для дизелів регламентувалися ще й обсяги викидів твердих частинок.
Євро-2, запроваджений у 1995 році, посилював норми викиду CO майже втричі. Схвалені Євросоюзом у 1999-му норми Євро-3 регламентували зниження рівня викидів ще на 30-40 %, а для бензинових двигунів з’явилася норма на кількість вуглеводнів у викиді. Норми Євро-4 почали діяти в ЄС у 2005 році: викиди стали чистішими ще на 65-70%.
У 2009 році Євросоюз запровадив стандарт Євро-5, який суттєво скоротив кількість зважених часток у викидах дизельних двигунів і запровадив норми на леткі органічні речовини в бензинових двигунах.
З 2015 року на території ЄС діє екостандарт Євро-6, який ще більше посилює вимоги до викидних газів автомобілів з дизельними і бензиновими двигунами. Насамперед це стосується вмісту оксидів азоту, які викидаються дизельними двигунами в атмосферу.
Зокрема, кількість допустимої концентрації оксидів азоту (NOx) скорочено вп’ятеро – з 2 до 0,4 г/кВт*год, рівень твердих частинок (PM) зменшено вдвічі – з 0,02 до 0,01 г/кВт*год, а вміст залишкових вуглеводнів (HC) зменшився в 3,5 рази – з 0,46 до 0,13 г/кВт*год. Група італійських вчених у рамках проекту Tobacco Control під егідою Всесвітньої організації охорони здоров’я в 2014 році провела цікавий експеримент.
Виявилося, що три запалені цигарки за 30 хвилин горіння в закритому гаражі об’ємом 60 м куб. виділяють більшу концентрацію шкідливих речовин, ніж дизельний двигун легкового автомобіля класу Євро, який працює там же і протягом того ж часу. Зараз в Європі впроваджується ще більш жорсткий протокол Євро-6d, який містить підвищені вимоги до авто із дизельними двигунами.
Через впровадження цього стандарту багато автовиробників почали відмовлятися від виробництва авто з дизельними ДВЗ: зараз їх активно витісняють гібриди й електромобілі.
Як подорожчають автомобілі після запровадження Євро-6
У разі набуття чинності норми, що забороняє імпортувати в Україну нові автомобілі нижче стандарту Євро-6, автомобілі подорожчають у середньому на 15-18%, повідомив директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Подорожчання буде в межах однієї тисячі євро на автомобіль, але воно торкнеться не всіх марок автомобілів, зазначив директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький. За його словами, подорожчає середньоціновий сегмент, в якому постачаються автомобілі стандарту Євро-5 (Pegeout, Citroen, Mazda, Suzuki, Volkswagen). Причому подорожчання рівною мірою торкнеться як сегмента пасажирських авто, так і великовантажних автомобілів, автобусів.
Бренди преміальних лінійок, зокрема преміум-лінійки Winner (Jaguar, Land Rover, Volvo, Porsche), в 2019 році постачалися в Україну з ДВЗ, які відповідали вимогам Євро-6, повідомили 112.ua в прес-службі “Віннер Імпортс Україна”. На їхній ціні та інших авто преміального класу нововведення не позначиться.
Зростання сегмента нових авто сповільниться
Початок дії вимоги ввозити нові автомобілі не нижче стандарту Євро-6 призведе до сповільнення зростання сегмента нових автомобілів, який останнім часом показував хорошу динаміку в зв’язку з посиленням вимог до “євроблях” – останнім часом вони практично не ввозяться, сказав Омельницький.
Він зазначив, що за підсумками 10 місяців 2019 року він зріс на 9,6%, у жовтні зафіксовано зростання на 32%, сказав Омельницький. У 2018 році сегмент становив 40% всього ринку автомобілів.
Варто відзначити, що імпорт вживаних автомобілів за останні 4 роки зріс увосьмеро. У 2018 році частка імпортованих вживаних автомобілів від загальної кількості перших реєстрацій становила майже 60%, тоді як у 2015 році – 23%. Як відомо, понад 95% всього автопарку в Україну імпортується.
У цілому частка застарілих автомобілів, для яких рідним є паливо Євро-3 і нижче, досягає до половини всього транспорту в Україні, а з урахуванням “євроблях” і більше, повідомили 112.ua у НТЦ “Психея”.
Дилери в стані колапсу
Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики на засіданні 30 жовтня схвалив законопроект № 2078-1, який переносить на 5 років запровадження стандарту екологічної безпеки Євро-6 і зберігає чинні вимоги для вживаних автомобілів.
При цьому чи буде проголосовано відтермінування в залі до кінця року, невідомо. Голова профільного комітету Данило Гетманцев на питання, що заважає винести законопроект в сесійний зал і чи станеться це до кінця року, відповів у смс-повідомленні, що “нічого не заважає. У нас є підтримка і від коаліції, і від опозиції”.
“Ще не було жодного року, коли б щодо запровадження екологічних стандартів для ДВЗ в Україні законодавство формувалося так, як це потрібно, – за півроку до настання критичної межі. Нинішній рік не став винятком. 25 листопада – а ми все ще не знаємо, чи буде проголосовано законопроект про перенесення норм і коли він набуде чинності”, – зазначив Омельницький.
У зв’язку зі сформованою ситуацією дилери вже кілька місяців перебувають у стані колапсу. “З урахуванням того, що імпортери повинні робити замовлення на автозаводах заздалегідь, вони вже кілька останніх місяців перебувають у підвішеному стані: якщо законопроект, який переносить на 2025 рік екологічні вимоги до ДВЗ, все-таки буде ухвалено й автомобілі з ДВЗ, що відповідають стандарту Євро-5, можна буде ввозити, імпортери, які ввезуть автомобілі з ДВЗ (Євро-6) у середньому на 1 тисячу євро дорожче, будуть змушені сидіти з цими дорогими автомобілями і замороженими обіговими коштами.
Варто відзначити, що багато авто потрібно замовляти за 3-4 місяці. Опиняться в дуже незручному становищі ті, хто вже замовив автомобілі, наприклад, у Китаї з ДВЗ, що відповідають нормам Євро-5, і коли вони допливуть, виявиться, що вже набув чинності стандарт Євро-6, й імпортери залишаться з величезним складом автомобілів, які вже не можна продавати. Про бізнес знову ніхто не подумав”, – розповів Омельницький.
Все одно дихаємо викидними газами: чому не продовжити
Підвищення вимог до нових автомобілів, за умови збереження підходів до автомобілів вторинного ринку (їх можна ввозити і з ДВЗ стандарту Євро-2), наочно ілюструє політику подвійних стандартів в Україні, наголошують експерти.
“Незрозуміла логіка: навіщо запроваджуються високі стандарти для нових автомобілів, при цьому ввезення вживаних автомобілів дозволено навіть із двигунами Євро-2. Потрібно визначитися: або ми підвищуємо стандарти для всіх і боремося за екологію, або боремося за низьку вартість автомобілів і дихаємо викидними газами”, – підкреслив Омельницький.
“Поповнення автомобільного парку в Україні впродовж останніх років відбувається в основному за рахунок автомобілів, що були у вжитку, які не завжди відповідають екологічним нормам Євро-5. Вік транспортних засобів в Україні становить 10-20 років, що означає відповідність автомобіля середньостатистичного українця екологічним стандартам не вище Євро-0 – Євро-2.
Тому очікувати підвищення рівня екологічності автомобільного парку шляхом оновлення за рахунок поповнення новими автомобілями сумнівно в зв’язку з низькою платоспроможністю населення і збільшенням вартості нових транспортних засобів на ринку”, – йдеться в тексті пояснювальної записки до законопроекту, який переносить вимоги до ДВЗ на рівні Євро-6 на 2025 рік.
Якісного палива для автомобілів класу Євро-6 немає
Важливо відзначити, що дотримання норм екологічних стандартів Євро є жорстким і для автомобільного палива, яким заправляються автомобілі. Для забезпечення зниження викидів шкідливих речовин у викидних газах для дизельного палива встановлюється рівень цетанового числа, вмісту сірки і поліциклічних ароматичних вуглеводнів. Для бензину – також рівень бензолу та ароматичних, олефінових вуглеводнів.
“Якщо автомобіль класу Євро-6, не заправляти якісним паливом, екологічні норми щодо викидних газів виконуватися не будуть, а з часом у нього вийде з ладу паливна система”, – сказав 112.ua Омельницький. “Якщо нові автомобілі (які відповідають Євро-6) заправляти паливом більш низького класу, всі його екологічні переваги буде втрачено”, – погоджується директор НТЦ “Психея” Сергій Сапегін.
Він зазначив, що ситуація з якістю палива в Україні жалюгідна: за стандартами нині стежать тільки самі заправки, при цьому частина ринку перебуває в тіні. Тіньова складова щодо дизпалива оцінюється у 20%, щодо бензинів – 25%, а щодо зрідженого газу – не менше 50%.
За повної відсутності контролю якості з боку держави перевірки якості палива на АЗС, які проводяться громадськими активістами, свідчать, що навіть у великих мережах фіксуються різноманітні порушення, сказав 112.ua Сапегін: “Нам у спадок дісталася система контролю якості з добре обладнаними лабораторіями та висококласними фахівцями, працювали інспекції щодо цін та захисту прав споживачів, а також галузева наука.
Це дозволяло розуміти процеси, які відбуваються на ринку. Сьогодні питання ціноутворення, якості нафтопродуктів та захисту прав споживачів поза увагою чиновників. Ба більше, у профільних міністерств немає оперативного паливного балансу. А про прогнозні показники ніхто навіть не згадує”.