Відразу зробимо ремарку – у даному матеріалі ми в MMR.net.ua не розглядаємо ніякі інші типи кузовів чи класи! Лише зіставляємо у порівнянні традиційні мінівени (або як їх ще називають – MPV) та мікроавтобуси (у простонароді «буси»). Седани, кросовери, позашляховики чи «чобітки» – про них сьогодні говорити не будемо. Наш «гайд» спрямований на те, щоби дати людям чіткіше розуміння, що являють собою «найсімейніші з найсімейніших» автомобілів.
У чому полягає різниця між мінівеном та «бусом»?
Для наведення чіткості, відразу приведемо приклади «із життя». До сегменту мінівенів належать такі машини як Renault Scenic, Citroen C4 Picasso, Ford S-Max, Volkswagen Sharan, Chrysler Pacifica та інші. Їхня інша назва – англійська абревіатура MPV – multi purpose vehicle. Це означає багатоцільовий транспортний засіб, а простіше кажучи – практичний і просторий автомобіль. Іноді в цю ж когорту записують і пасажирські вени, наприклад, ті ж мікроавтобуси або взагалі «чобітки», проте це хибна практика. Якраз основна відмінність представників класу «мінівен» від класу «вен» це їх розробка як винятково пасажирських автомобілів. Альтернативи немає. А от пасажирські вени поділяють структуру кузова, а зазвичай і взагалі усю техніку, зі своїми комерційними виконаннями – фургонами.
До сегменту мікроавтобусів відносяться саме такі машини, тобто створені на базі середньорозмірних фургонів «буси». Помилково вважати, що вони відрізняються від комерційних аналогів лише наявністю вікон і декількох рядів сидінь – аж ніяк. Майже кожен європейський виробник вже на етапі розробки продумує усі необхідні відмінності, у тому числі і технічні, між фургоном і мікроавтобусом. Це може бути різниця у налаштуванні чи взагалі самій конструкції підвіски, матеріалах оздоблення та опціях, у тому числі, які стосуються робочого місця водія, або навіть використання різних силових установок чи навіть платформ. Детальніше занурюватися у це ми не бачимо сенсу, натомість перелічити приклади «з життя» таких автомобілів ми вважаємо доцільним. Отож, це усім добре відомі Volkswagen Multivan, Mercedes-Benz V-class, Citroen SpaceTourer та інші.
Що більше підійде для сім’ї та роботи – мінівен чи мікроавтобус?
Отож, перейдемо ближче до справи. Якщо говорити про сімейні аспекти, то лукавити не будемо – обидва варіанти це ідеальні сімейні машини. Різниця зводиться лише до того, якого розміру ця сім’я – чи це молода пара, чи у неї є дитина або дві, чи може живуть вони разом з бабусею і дідусем, чи це взагалі багатодітна родина. Чи практикується активний відпочинок або подорожі великими компаніями… Відповідно до цього і слід обирати автомобіль.
Окрім цього, слід пам’ятати про більш чи менш притаманні «фішки» для кожного класу. У мінівенів, до прикладу, такими нерідко є панорамний дах ( у т. ч. з можливістю відкриття) або заводський салонний пилосос (прерогатива повнорозмірних MPV). Разом з тим мікроавтобуси часто дають можливість обертати пасажирські крісла навколо осі, змінювати їх взаєморозташування і кут нахилу і мають великі розкладні столики для роботи на ноутбуці абощо.
Який з мінівенів (MPV) обрати?
Компактні мінівени стануть розумним вибором для тих, кому достатньо 5-ти місць. На відміну від тих же седанів чи універсалів, які також сповідують 5-місну компоновку, мінівени зазвичай не мають вираженого центрального тунелю. їх «5-місність» вельми практичніша і зручніша. Кожному пасажиру належить більший об’єм, як за рахунок ширшого заднього ряду, так і завдяки високому даху. Сама посадка в мінівені також відрізняється, вона вища і вертикальніша. На останок, в більшості MPV наявні зсувні крісла заднього ряду з регулюванням кута нахилу та відкидні столики на спинках передніх сидінь. До компактних мінівенів відносяться Mercedes-Benz B-Class, Renault Scenic, Citroen C4 Picasso, Opel Zafira, Volkswagen Touran. Опель більше не випускають, а Рено та Сітроен ще поки доступні, але тільки в подовжених 7-місних версіях з приставкою Grand.
Середньорозмірні мінівени, такі як Ford S-Max, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan та його двійник SEAT Alhambra пропонують усе те саме, але з іще більшою кількістю вільного простору. Фордівські моделі бувають 5- і 7-місними, хоча специфіка платформи робить третій ряд вельми скупим на об’єм – це скоріше місця для дітей. Фольксвагенівські ж близнюки таким не страждають. На погляд MMR.net.ua саме цей клас MPV є найуніверсальнішим, бо з одного боку Ford Galaxy або Volkswagen Sharan мають море місця всередині для великої сім’ї, але водночас вони не є такими величезними, як повнорозмірні мінівени, тому все ще добре підходять для щоденних поїздок містом. Середньорозмірні MPV іноді класифікують як великі MPV, адже з погляду загальних автомобільних мірок це доволі крупні машини.
Повнорозмірні мінівени це вершина ієрархії однооб’ємників. Вище стоять лише «буси». Найбільшою популярністю моделі категорії «фулл-сайз» користуються на ринку Північної Америки. Власне кажучи, сам клас мінівенів походить саме з повнорозмірних моделей – у 1984 році практично синхронно дебютують Dodge Caravan та Renault Espace, обоє стають супер популярними. Після 4-х поколінь життя свого флагмана, Рено відмовляється від нього, таким чином залишаючи Європу без повнорозмірного MPV в 2015-му році. Зате на інших ринках вибір представлений такими моделями як Chrysler Pacifica & Voyager, Toyota Sienna, Honda Odyssey та Kia Carnival. Ці машини зазвичай оснащуються потужними 6-циліндровими двигунами і 3-місним третім рядом сидінь. Другий ряд може бути 2-місним, з проходом посередині, або також мати 3 сидіння. Таким чином королі MPV вміщують 7 або 8 чоловік відповідно.
Який з мікроавтобусів (People Carrier) обрати?
Ну, тут буде значно простіше визначитися. Усі представники цього класу є прямими конкурентами і розповсюджені в Європі і по всьому світу. Це Mercedes-Benz V-Class, Volkswagen Caravelle, Volkswagen Multivan, Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller, Renault Trafic SpaceClass, Ford Tourneo Custom, Hyundai Staria. Варто підкреслити, що ці машини не є просто пасажирськими версіями комерційних фургонів, як-от пасажирські Vito чи Jumpy. Ні, це окремі моделі, можна сказати бізнес-шаттли, які призначені для комфортабельного переміщення кожного пасажира на будь-які дистанції. Їх стандартні версії налічують близько 4900-5100 мм у довжину, а виконання з подовженою колісною базою – 5300-5400 мм. Відповідно, не вдаючись у всі можливі конфігурації, такі «буси» можуть запропонувати від 7 до 10 повноцінних (або до 11 усіх взагалі) посадкових місць. Зазвичай це вже ж 7-8-місні виконання з трьома рядами сидінь. 4-рядні «буси» практично не залишають місця для багажу, хоча всі ми знаємо, що у згаданих вище моделях кожне сидіння можна індивідуально демонтувати і залишити в гаражі, регулюючи необхідне співвідношенням між багажним простором і кількістю пасажирів.
А ви знали, що бувають 4-місні 2-рядні «буси»? Справді, чого би це таку велику машину розраховували лише на двоє пар душ? Причиною цьому є окремий підклас, який зветься кемпервени. Вони розроблені для далеких подорожей з ночівлею на природі. З цією метою в їх оснащення входить заводське кухонне обладнання (холодильник, плита), душова система для миття ззовні, а також два повноцінних 2-місних ліжка-трансформери. Заводські кемпервени на ринку представлені Volkswagen California та Mercedes-Benz Marco Polo.