Скільки буде коштувати проїзд платними дорогами в Україні
Уже в 2018 році в Україні анонсували початок будівництва першої платної дороги. Будувати автобан планує іноземна компанія. Скільки буде коштувати проїзд по такій дорозі і чи будуть українці взагалі нею їздити?
Більше ніж 90% доріг в країні потребує капітального ремонту. Укравтодор натомість пропонує будувати нові платні дороги. Традиційно платні траси будуються на найбільш інтенсивних напрямках для скорочення і випрямлення маршруту в обхід населених пунктів. Концесія дозволяє побудувати дорогу за рахунок приватного інвестора, який певний час стягує плату за проїзд по цій дорозі, а потім передає її у власність держави. Планується, що першими такими дорогами в Україні стануть траси Київ – Біла Церква та Львів – Краковець, яка веде до україно-польского кордону. В Укравтодорі вважають, що на існуючих дорогах в цих напрямках пропускна здатність вже вичерпана, а інтенсивність руху дозволить інвестору окупити проект.
За підрахунками Укравтодору, нова платна дорога з Києва в Білу Церкву буде мати шість полос для руху, обмеження по швидкості на ній буде 130-140 км/год. Автомобілісти, використовуючи цю трасу, будуть економити 2-3 літри пального та до 40 хвилин часу. У державну власність дорога перейде через 25 років експлуатації.
«Якщо ми подивимося на європейський досвід, то середня вартість проїзду становить 9 євроцентів за кілометр. Якщо ми застосуємо цей тариф до нової дороги Київ-Біла Церква, то вартість проїзду буде близько 4,5 євро – тобто це в районі 130-140 гривень. Водії будуть економити час, економити паливо, а за це водії готові платити», – упевнений радник голови Укравтодору Олександр Кава.
Раніше ми писали, що Кабмін хоче знизити швидкість руху в населених пунктах до 50 км/год
Утім, для того, щоб зацікавити інвесторів та розпочати будівництво таких трас, необхідно внести зміни в законодавство про концесії, підкреслюють в Укравтодорі. Вони вже розроблені і передбачають підсилення гарантійних забов’язань держави перед потенційним будівельником. Але, якщо такі зміни будуть прийняті, чи не вийде, що будівництво і функціонування платних трас доведеться оплачувати всім українцям?
Голова правління громадської організації «Моя дорога» Роман Хміль впевнений, що так і буде. На його думку, проекти по будівництву платних доріг в Україні нерентабельні через низьку інтенсивність руху та бідність населення. На думку експерта, при наявності альтернативної безкоштовної дороги українці масово не будуть платити 130 гривень за більш швидкий і комфортний проїзд. А для того, щоб платна дорога окупалася, по ній мають їздити мінімум 18 тисяч осіб.
У Європі концесійні дороги складають менше, ніж 1% всіх автошляхів. Партнерство з приватними компаніями в інфраструктурних проектах, звичайно, варто розвивати, але ключовим інвестором в будівництво доріг в будь-якому разі залишається держава. Перш, ніж починати будівництво платних доріг, потрібно ретельно порахувати, скільки реально, а не на папері, вони зможуть приносити прибутків. А відтак, чи потрібні взагалі.