Водіям пора готуватися до багатокілометрових заторів
Жителі десяти міст світу з найбільшою завантаженням на дорогах проводять в пробках до 100 годин на рік. Такі дані наводить компанія INRIX (належить холдингу Porsche), яка досліджує проблеми трафіку по всьому світу.
У топ-5 списку з найбільш «жорсткими» пробками потрапили Лос-Анджелес, Москва, Нью-Йорк, Сан-Паулу і Сан-Франциско. Жодного з українських міст в рейтингу поки немає, проте наші урбаністи переконані: якщо автомобілізація і далі буде йти нинішніми темпами, як це, жити в пробці, дізнаємося і ми.
«Плата за автомобіль» – 40 хвилин в день
Згідно оцінок експертів-транспортників, середній час поїздки в Києві в умовах завантаженої мережі становить близько 1 години. При цьому така ж відстань вночі долається за 15-20 хвилин. «Ця дельта між 1 годиною і умовними 20 хвилинами – час, який ми витрачаємо все разом на те, щоб була можливість доїхати кудись на особистому автомобілі. Це така плата», – каже Autonews.ua директор компанії по транспортному моделюванню «А+С Україна» Дмитро Беспалов.
В цілому, в порівнянні з іншими світовими столицями, в Києві ситуація із завантаженістю доріг непогана. Весь негатив від пробок в основному відчувають тільки люди, які живуть на лівому березі, а працюють на правому – мости у нас «вузьке» місце. Решта більш-менш можуть роз’їхатися, особливо, якщо користуються сервісами типу Waze або Google Traffic Jams, щоб дізнаватися, де пробки. Хоча трапляється і так, коли місто стоїть – по п’ятницях перед довгими вихідними, або коли на ремонт закривають кілька магістралей.
До 2025 року будемо добиратися на роботу по 1,5 години
Однак уже зараз, за словами експертів, динаміка спостерігається вкрай негативна. Її посилює як «гальмуюча» в своєму розвитку інфраструктура, так і різко зростаюча автомобілізація.
«Ми бачимо, що автомобілів стає більше, і ми рухаємося саме в бік найгірших антилідерів рейтингу міст. За нашими розрахунками, якщо Київ буде і далі будуватися, але при цьому не буде розвивати транспортну інфраструктуру (а швидше за все, розвивати не буде, тому, що ми, в основному, тільки ремонтуємо), то до 2025 року середній час поїздки збільшиться до 1,5 год.
А ще є підозра, що всі дизельні автомобілі, від яких Європа планує відмовитися до 2025 року, опиняться у нас на «єврономерах». Європейці від них будуть відмовлятися, а у нас вони стануть ще дешевше.
І якщо так станеться, якщо автомобілізація буде рости ще стрімкіше, то ми ризикуємо отримати середній час поїздки в 2 години! Це сильно змінить вигляд міста – почнуть переміщатися офіси, стане змінюватися спосіб життя городян», – прогнозує Дмитро Беспалов.
Якийсь запас є у київського метрополітену. У 2011-12 роках він перевозив близько 1,7 млн пасажирів на добу, а зараз приблизно 1,5 млн. Але цей же «запас» і буде утримувати багатьох від користування метрополітеном. Погодьтеся, не всі погодяться терпіти тисняву, коли буде спокуса за умовну 1000 євро купити «бляху» і їздити на ній.
Вихід – «банити» особисті автомобілі
Вихід з глухого кута транспортники бачать в тому, щоб українські міста брали курс на обмеження особистих автомобілів, як це роблять європейські муніципалітети.
«Якщо «банити» бензинові та дизельні автомобілі, постане питання, як людям реалізовувати свої поїздки. А для цього потрібен зручний, логічний, комфортний, передбачуваний суспільний транспорт (ОТ). Для людей, які не люблять ВІД, а таких насправді багато, робиться велоінфраструктура. У Києві більше 50% поїздок на автомобілях відбуваються на відстань до 6 км. А це потенційні велопоїздки. Так навіщо витрачати час на цю поїздку, якщо можна подолати цю відстань за 15 хвилин на велосипеді? Але я думаю, що навіть якщо у Києва буде необмежений бюджет, то розвиток інфраструктури піде по лінії індивідуального транспорту і традиційних дорогих мереж громадського, на зразок метрополітену. Тому, що великі бюджети і цікаво освоювати.
А ось коли мало грошей, тоді вже стає цікаво. Адже нагадаю, що у європейських муніципалітетів, хоч нам і здається, що вони багато живуть, дуже мало грошей. А тому їх рішення дуже прагматичні. Той же велосипед – не тому, що вони сильно люблять велосипеди, а тому, що вони дуже економні. Що в підсумку і відбивається на загальній зручності для всіх», – підвів підсумок в коментарі Autonews.ua