На українські дороги повернулися лихі 90-ті. Як уникнути шахрайства на українських дорогах?
Поліцейські розкрили найпоширеніші схеми, за якими працюють шахраї, пише Сегодня
Останнім часом на українських дорогах стало більше Базиліо і Аліс, які в пошуках наживи чатують на довірливих водіїв. “Число автошахрайств значно збільшилося”, – повідомила “Сегодня” Оксана Блищик, начальник відділу комунікації в Головному управлінні Національної поліції в м.Києві. За якими схемами найчастіше “працюють” шахраї і як уберегтися від розлучення, з’ясувала “Сегодня”.
НАПАД ПСЕВДОПІШОХОДА
Дія відбувається в щільному міському трафіку, коли потік рухається з мінімальною швидкістю, а видимість обмежена припаркованими абияк автомобілями. Аферисти діють спільно: в той час, як хтось відволікає водія (способів предостатньо, від мініспідниці до якогось “екшену” поблизу – наприклад, інсценування бійки), “пішохід”, який раптово вистрибує з-за чергового припаркованого авто, театрально стосується автомобіля, після чого не менше театрально падає на асфальт. Що далі? Природно – стрес. Особливо якщо це на зебрі, нехай навіть давно затертої. Наступним кроком може бути поява “лікаря”, який фіксує у “пішохода” травми, аж до небезпечних для життя кровотеч. Ситуація набуває для шокованого водія ще більш серйозний оборот: справа пахне вже не просто тривалим позбавленням прав, але й кримінальною відповідальністю. На тлі цього пропозиція “вирішити ситуацію” сприймається як порятунок, і водій із радістю розлучається з чималою сумою.
ЩО РОБИТИ. Бути гранично уважним на дорозі, навіть якщо швидкість не перевищує пішохідну. Обов’язково обзавестися відеореєстратором: набагато легше відстояти свою правоту, маючи доказ. А якщо все-таки щось подібне трапилося – діяти строго за Правилами дорожнього руху: зупинитися, негайно викликати швидку допомогу і поліцію. Причому з власного телефону, а не люб’язно наданого “випадковим перехожим”. Шукати свідків і просити дати правдиві свідчення.
ПРИВІТ ІЗ ДЕВ’ЯНОСТИХ
Останнім часом дедалі частіше доводиться спостерігати на трасах (зазвичай це відбувається за межами населених пунктів) знайому ще з дев’яностих картину: припаркований на узбіччі автомобіль з іноземними номерами і водій, який всіма силами намагається показати, що йому потрібна допомога. Автомобіль, звісно, хоч і не новий, але досить солідний, та й власник створює позитивне враження: пристойно одягнений, спілкується ввічливо, хоч і дуже ламаною мовою. Зупинивши жертву, яка проявила співчуття, він розповідає жалісну історію, що у нього зламалася машина. До банкомату далеко, або картка з якихось причин не працює, а йому терміново потрібен евакуатор і СТО. У машині до того ж вагітна дружина. Він, як людина пристойна, не вимагає грошей “просто так”, а готовий зняти з себе масивну золоту прикрасу і дати її в заставу, оцінивши навіть не в половину, а в чверть реальної вартості. Зазвичай як прикраса виступає обручка. Її навіть демонстративно важко зняти з пальця – адже носив довгі роки! Загалом, зі знаннями азів психології у “нещасного іноземця” все добре, і нерідко йому дійсно вдається переконати жертву позичити йому гроші. Тим більше мова йде про відносно невеликі суми, в районі тисячі гривень. Більше зазвичай не просять, розуміючи, що у середньостатистичного водія з собою може бути сума, близька до вартості повного бака палива, але не більше того. На додачу до прикраси жертви видається візитка із зазначенням телефону. Зрозуміло, борг в обумовлений час ніхто повертати не збирається, телефон на візитці не відповідає, а прикраса виявляється не більше ніж фальшивкою.
ЩО РОБИТИ. Аферисти на дорогах – не привід відмовлятися від допомоги тим, хто цього потребує. Але як зрозуміти, хто перед вами: водій, що потрапив у біду, або аферист? Замість грошей можна запропонувати відбуксирувати авто на найближчу СТО або відвезти власника в ломбард, щоб він міг законно отримати гроші під заставу. Природно, аферист ніколи на таке не погодиться і швидко ретирується на своєму автомобілі, раптово опинився справним.
ЗАМОК НА ДВЕРІ АВТО
Сьогодні автовласники часто стикаються з такою ситуацією: підійшовши до свого автомобіля, виявляють, що на дверній ручці висить замок з номером телефону. Двері відкрити він не заважає, але при їзді запросто може подряпати автомобіль. Дзвониш – і тобі кажуть: “Перерахуйте 500 грн на карту – скажемо місцезнаходження ключа”.
ЩО РОБИТИ. На будь-якому СТО вам зріжуть замок за 100 грн.
ПІД ЗАСТАВОЮ
Один з найпоширеніших сьогодні автообманів – продаж автомобілів, що знаходяться під кредитною запорукою: шахраї викуповують їх у неплатоспроможних власників за безцінь. Зовні все виглядає більш ніж привабливо. Покупцеві пропонується автомобіль за ціною нижче середньоринкової. “Власник” легко погоджується на перевірку авто по базі “Угон” або експертизу на перебитий VIN-код – природно, все чисто. Оформлення угоди відбувається в кіосках, розташованих біля будь-якого авторинку або МРЕВ. І в цьому вся заковика: такі точки оформлення не мають доступу до Реєстру заставного майна, тому процедура проходить без проблем. Після покупець реєструє автомобіль – і знову успішно, оскільки працівники МРЕВ не зобов’язані перевіряти його на “кредитні”. Сумна розв’язка настає при спробі зняти автомобіль з обліку (наприклад, при зміні місця проживання) або продати: при цьому він може бути заарештований. Ну а в разі якщо при покупці зберігається колишній номерний знак – заарештувати автомобіль можуть на будь-якій посаді поліції, де працює комплекс “Рубіж”: в його базу даних вносяться держномери автомобілів-неплатників по кредитах.
ЩО РОБИТИ. Перевірити самостійно, чи не знаходиться автомобіль під кредитною заставою. Зробити це можна у нотаріуса.