Автогаз б’є рекорди. Що робити водіям, які їздять на скрапленому газі
Українські водії, які заправляються газом, б’ють на сполох. За останній місяць ціна на скраплений газ виросла майже на 40 %. Його вартість перевалила за рекордні 16 грн за літр. У соцмережах люди виставляють фотографії з цінами у 17 і навіть 18 грн. То що ж відбувається й чого чекати далі? «Репортер» спробував розібратись
Спершу трішки історії. Останніми роками, коли бензин і дизпаливо в Україні значно подорожчали, водії стали шукати заміну цим традиційним видам пального. Такою альтернативою став скраплений газ, який коштував в районі 10 грн за літр. Для цього водії встановлювали на свої автівки газобалонне обладнання (ГБО) і переходили на пропан-бутан. Це можна було зробити навіть у напівлегальних «гаражних» майстернях.
За словами експертів, через те, що автогаз ставав все популярнішим і все більше водіїв встановлювали ГБО, ринок почав стрімко рости. Цифри говорять самі за себе. У 2016 році кожен третій літр пального в Україні був скрапленим газом. Якщо ще 10 років тому Україна експортувала це пальне в Європу, то зараз наші виробники забезпечують лише 20-25 % внутрішніх потреб, решта – імпорт.
Ще на початку цього літа експерти прогнозували зростання цін на автогаз. Подібне вже відбувалося минулого року, коли у вересні ціни піднялися до рекордних на той момент 13,2 грн за літр. І тоді ціни повернулися на вихідні позиції. Цього року маємо нові рекорди й нові прогнози.
Більшість експертів основною причиною нинішнього подорожчання називає дефіцит поставок. Традиційно автогаз в Україну завозять із Росії, Білорусі та Казахстану. І зараз тамтешні ключові виробники самі переживають нехватку через ремонтні роботи на заводах. За словами аналітика консалтингової групи «А-95» Артема Куюна, ця криза торкнулася навіть Польщі.
«Імпорт із західного напрямку ускладнений інфраструктурними обмеженнями – необхідністю перестановки вагонів з вузької колії на широку, – говорить експерт. – Учасники ринку також відзначають значні затримки в руху вагонів по території України, особливо в Одеській області. Низька оборотність вагонів не дозволяє розгорнути ефективні поставки газу з моря, де сьогодні ціни значно нижчі, ніж в Україні».
Те, що нинішня ситуація вийшла з-під контролю, фактично визнали у Кабміні. Міністр економічного розвитку і торгівлі Степан Кубів написав звернення до Антимонопольного комітету з приводу зростання цін на автомобільний газ. Про це повідомив його заступник Максим Нефьодов.
«Якщо коротко – ціни падали з початку року, всі тримали запаси низькими, потім росіяни поставили на ремонт свої НПЗ, а також дали власні експортні ліцензії тільки «Роснафті», плюс не вистачає цистерн для швидкої зміни логістики. Тому зараз дефіцит», – пояснює замміністра. Але, за його словами, ситуація виглядає дещо дивною навіть з урахуванням звичних коливань цін на газ влітку. «Хтось із гравців справді може качати ринок чи влаштовувати змову», – підсумовує Нефьодов.
«Очевидно, що роздрібна ціна вже наблизилася до свого технологічного максимуму – подальше зростання ставить під сумнів використання автогазу, – резюмує аналітик Артем Куюн. – Думаю, ця позначка – 18 грн / л. У результаті – значне падіння споживання, і що швидше це станеться, тим швидше наповниться ринок. З обережним оптимізмом думаю, що це відбудеться до середини вересня. Ну а далі – тільки вниз, до 11-12 грн / л».
То що ж робити водіям, які їздять на скрапленому газі? Враховуючи те, що переобладнати автомобіль «під газ» зараз вартує близько 300-500 євро, поки така заміна має раціональне підґрунтя, але поступово його втрачає. Перевагою зрідженого палива перед традиційними бензином та дизелем є те, що його неможливо «розвести».
До росту ціни вартість літра газу була більш ніж удвічі меншою за літр бензину. Газу на 100 км витрачається лише в 1,2-1,4 рази більше. Тому, якщо вам вдається заправлятися за ціною газу в 15-16 грн за літр, це поки що є прийнятним для економії. Залишається сподіватися, що у найближчі тижні ринок стабілізується і ціни таки підуть вниз.