В Україні починають будівництво якісних, але платних доріг

0

Україна займає 137 місце з 144 в рейтингу якості доріг від The ​​World Economic Forum. Один із шляхів поліпшити дороги – побудувати платні траси. А першими платними дорогами в Україні можуть стати траси, побудовані на умовах концесії.

Концесійні дороги – це нові траси, побудовані з нуля приватним інвестором. Компанія, яка зробила дорогу, може брати з водіїв плату за проїзд. Така дорога якісніше, вона скорочує шлях на 50-100 км з одного пункту в інший, адже на автобані дозволяється більш висока швидкість руху.

При цьому концесійна дорога може будуватися тільки паралельно існуючої безкоштовної альтернативи. Законодавчо в Україні дозволено будувати дороги приватним інвесторам. Однак українські умови невигідні для бізнесу. Закони потрібно міняти.

Сайт “Сегодня” дізнався, чи потрібні Україні платні дороги і чи вигідні вони водіям.

Платними можуть стати дві-три дороги

Щоб концесійна дорога окупила себе, потрібно 25-30 років. І на такій трасі повинен бути потік з 18 000-20 000 автомобілів. З таким трафіком в Україні існує всього кілька автобанів.

Зараз концесійні дороги можна будувати за двома маршрутами: Київ-Біла Церква та Львів-Краковець, говорить радник голови “Укравтодору” Олександр Кава. Також у відомстві розглядають можливість зробити по концесії дорогу зі Львова до Мукачева.

Вартість концесійної дороги Київ-Біла Церква складе приблизно 300 млн доларів, оцінює Кава. Якщо тендер проведуть в цьому році, то будівельні роботи можуть розпочатися в 2019-м. Оскільки дорога концесійна, за неї заплатить інвестор. А потім протягом 25-30 років буде стягувати оплату за проїзд, тим самим покриє свої витрати.

“Поки ми розглядаємо два варіанти. Перший – це дорого від Львова до польського кордону. Друге – це нова дорога Київ-Біла Церква, за умови, що стара дорога стає безкоштовною альтернативою. І третій варіант, який ми тримаємо в голові – це нова дорога , яка дозволить за дві години доїжджати від Львова до Мукачева “, – говорить Кава.

Поки що точних досліджень трафіку на українських дорогах немає, зауважує Тарас Бойчук, голова проектного офісу SPILNO при Міністерстві інфраструктури. Тому зараз не можна сказати, за яким маршрутом в Україні вигідно будувати концесійну дорогу. Але до кінця року розрахунки будуть – вивченням потоку автомобілів за українськими трасах займається Світовий банк.

“Кілька разів намагалися зробити концесійній дорогу Львів-Краковець, можливо, там достатній трафік, але потрібно дочекатися дослідження Світового банку. До сих пір ніхто такого дослідження не робив. Є припущення, але потрібні реальні цифри. На це потрібен рік. Колись вважали трафік на дорозі Одеса-Рені, але його виявилося мало. Тому дорогу відновлювали через публічні закупівлі “, – зазначає Тарас Бойчук.

Буму будівництва нових платних доріг в Україні не буде. В країні немає трафіку, який дозволить бізнесу прокласти і окупити трасу.

“У всіх країнах концесійні дороги становлять менше одного відсотка від мережі доріг. Просто концесійні дороги дозволяють зменшити час держави на будівництво нових доріг. Але це не панацея, оскільки основний тягар ремонту доріг лежить на державі”, – додає Кава.

Нових доріг не буде без нового законодавства

Для того, щоб побудувати дороги в партнерстві з інвестором, Україні потрібно змінити законодавство про концесії.

Один із законопроектів на цю тему, проект закону №6766, вводить поняття гарантії. Держава гарантує виділення землі під будівництво дороги, а компанія зобов’язується побудувати на цій ділянці автобан. Відповідно до законопроекту, уряд гарантує компанії, що потік автомобілів на дорозі буде на рівні, який забезпечить прибутковість проекту. Якщо потрібного трафіку не буде, держбюджету доведеться компенсувати збитки. Платній трасою 25-50 років буде володіти тільки компанія-будівельник. Потім дорога перейде державі. При цьому концесіонер може брати гроші за проїзд по своїй дорозі. Також компанія може заробляти на своїй придорожньої інфраструктури: заправках, СТО, кафе, кемпінгах і так далі.

“Ключова зміна – це введення в законодавстві гарантії трафіку, плюс чітке визначення того, що таке альтернативна безкоштовна дорога, раніше цього не було. Також в проекті закону говориться, що держава повинна сприяти консолідації земельних ділянок”, – говорить Олександр Кава.

Ще один пакет законопроектів розробило Міністерство інфраструктури спільно зі Світовим банком. Поки він отримує останні узгодження, каже Тарас Бойчук. У лютому проект буде зареєстрований в парламенті і отримає номер.

Цей проекти дозволять будувати концесійну дорогу державі в партнерстві з бізнесом і використовувати три різні моделі оплати за користування нею.

“Будуть можливі три варіанти оплати за проїзд концесійної дорогою. Перший, коли платить тільки водій. Таких проектів буде мало. Переважно буде мікс, коли водій буде платити стільки, скільки може заплатити – це буде визначати Кабінет міністрів. Кабмін буде встановлювати тарифну сітку. Це робиться щоб захистити людей від високих цін. Тоді, наприклад, водій платить долар, а різницю – все що не вистачає – за рахунок дорожнього фонду. Можливий варіант, коли не буде безкоштовною, але буде оплачуватися винятково з До Ожного фонду “, – зазначає Тарас Бойчук.

Оплата і підрахунок трафіку буде відбуватися за рахунок безконтактних карток і відеоспостереження, каже експерт. Так, щоб потрапити на турецьку платну дорогу потрібно мати безконтактну картку. На такій дорозі встановлені камери спостереження. Так безконтактно фіксується автомобіль і з банківського рахунку водія моментально знімаються гроші. Ніяких шлагбаумів немає.

Замість нових доріг – реконструкція старих

Розгорнути масштабне будівництво доріг з “нуля” неможливо. Це занадто дорого. Вигідніше інвестору реконструювати існуючу дорогу. В законопроектах Кабміну передбачено, що держава може передати під концесію існуючу дорогу. При цьому повинна бути альтернативна безкоштовна дорога тому ж маршруту.

“Я думаю, в Україні більший потенціал не будівництва нових доріг, а відновлення за процедурою концесії існуючих, можливо їх розширення. Потрібно мати на увазі, що у нас є дорожній Фонд, але там поки 47 млрд гривень. Цих грошей недостатньо, щоб дозволити собі європейські дороги. В Україні великий потенціал відновлення та експлуатації доріг на підставі приватно-державного партнерства. З нуля дорога – це дуже дорого, а ось відновлення – це більш привабливо для інвесторів “, – коментує Тарас Бойчук.

У такому випадку інвестор отримує від держави дорогу, відновлює її і на протязі певного проміжку часу обслуговує її. Траса може стати платною по одній з моделей, яка пропонується законопроектом. Все буде залежати від масштабності проектів.

Альтернативні безкоштовні дороги не прийдуть до занепаду, щоб забезпечити необхідний трафік на концесійній, запевняє керівник проектного офісу. Всі траси міжнародного і державного значення мають гарантоване фінансування з Дорожнього фонду. Саме під ці типи доріг і будуть робити концесійні проекти. Держава несе за них відповідальність.

“Безкоштовна альтернатива буде ремонтуватися. У водія просто буде вибір: поїхати по дорозі зі швидкістю 130 км, або поїхати з альтернативної дорозі зі швидкістю 70 км. Людина повинна розуміти, він доплачує за швидкість. Для деяких людей важливо час. Час – гроші. Власне , така мотивація використовувати дорогу “, – відзначає експерт.


Не пропустіть