Купівля авто на вторинному ринку: на що звертати увагу
На ринок варто йти зі своїм механіком, а в мережі – діяти швидко і рішуче
Незважаючи на дорогий бензин (в середньому 25 грн/л) і газ, що стрімко подорожчав в кінці літа (до 15 грн/л), автомобільний ринок живе активним життям: машини продають і купують. Правда, більшість покупців пішли на вторинний ринок: на жаль, для багатьох українців покупка нового авто з салону сьогодні стає недозволеною розкішшю, навіть у кредит, а відсотки на такі позики банки знижувати поки не планують.
Втім, вибрати “залізного коня” з пробігом на вторинному ринку не так просто. Це схоже на покупку кота в мішку, адже так звана вторинка – це не тільки сам авторинок, але і інтернет, знайомі і так звані майданчики для авто з пробігом. Про те, з якими підводними каменями можна зіткнутися, купуючи машину б/в, і де краще вибирати “залізного друга”, щоб не довелося йти з покупкою відразу в майстерню, розібрався “Сегодня”.
А секретами з нами поділилися експерти – співробітник фірми-посередника з продажу авто на київському авторинку Артур Сованян і фахівець з продажу авто в столичному автосалоні Максим Коробейников.
В салон за другом
Авто з салону завжди “чисте”: господар сам пише його історію, починаючи з обкатки (чим вона правильніша, тим менше “кінь” буде “їсти” бензину) і закінчуючи курінням в салоні. Інший безперечний плюс – гарантія, яка може бути від 2 до 5 років або 100 тис. км пробігу, в залежності від моделі. А це означає, що більшість проблем автомобіля на найближчі роки – проблеми автосервісу. Нарешті “нульовий” техпаспорт – це завжди перевага. Втім, за новий запах в салоні доведеться заплатити 5% від вартості авто до пенсійного фонду. Якщо оформлення в кредит – ще 2,5%, плюс для кредитного авто необхідно КАСКО.
За додаткову “збрую” в салоні готуйте 6-10% від прайсу
Якщо автомобіль в салоні “голий”, тоді килимки, сигналізацію, захист двигуна і радіатора і інші “допи” доведеться оплачувати. І докуповувати комплект зимової гуми (якщо не залишилася з попереднього). Так що будьте готові додати до вартості обраного “коня” ще 6-10%. Наприклад, машина за 300 тисяч виллється в 340 тис. грн.
І ще: ледь “залізний друг” виїжджає з майданчика салону – він перестає бути новим, і в ціні відразу втрачає до 10%. Так що, зупинивши свій вибір на салонному авто, дочекайтеся знижок: вони бувають на машини минулого року або при оновленні (фейсліфтінгу) моделі.
На ринок за ціною
Купити “кота в мішку” найвище вірогідність на автомобільному ринку: тут авто доведені до максимальної досконалості. Вимиті, після хімчистки салону, намарафечені за правилами “товар обличчям”, автомобілі привертають своїм зовнішнім виглядом. Як нам розповіли експерти, на ринку найвищий відсоток спонтанних придбань – особливо якщо покупець прийшов з дамою. При великому бажанні можна вмовити продавця не тільки посидіти в салоні, але і пройти тест-драйв, хоча вони цього не люблять.
Безумовно, тут можна зустріти хороший автомобіль – не битий і на ходу, але висока ймовірність наштовхнутися на небезпечний товар. І якщо ви всерйоз зібралися купувати авто на ринку – візьміть з собою знайомого автомеханіка, щоб він відразу оцінив його техстан. Безумовний плюс такої покупки, що її можна оформити на місці, в МРЕВ: зазвичай всі машини тут вже зняті з обліку на червоних номерах. Для оформлення покупки необхідні тільки паспорт і код платника податків майбутнього господаря. Обійдеться ця послуга в 1050 грн і займе близько трьох годин.
В мережі: потрібні гроші і час
Щодня на найбільшому автомобільному сайті з’являється до 3 тисяч нових оголошень про продаж. Тут можна купити будь-яке авто, за будь-які гроші і з усієї України. За словами експертів, це найнадійніший ресурс для такого роду угод. Тут же можна і прицінитися, на скільки в середньому потягне “залізний кінь”, якого ви вподобали. За оголошенням, ще не бачачи авто, можна і сторгувати від сотні до тисячі у. е. – якщо продавець зрозуміє вашу реальну зацікавленість або йому дуже терміново потрібно буде продати автомобіль.
Вирішивши купити тут авто, врахуйте, що часу на роздуми у вас небагато: хороші машини розкуповують швидко. Перш за все – так звані “перекупники”: вони купують у господарів, марафетять і продають за більші гроші. Ще один мінус подібної покупки – щоб подивитися автомобіль, доведеться їхати в зручне місце господаря (добре, якщо це інший кінець міста, а не інший кінець країни), в підходящий для нього час. Тому з щільним робочим графіком подивитися кілька авто в день складно, отже покупка може розтягнутися на кілька тижнів, а за цей час вподобану машину можуть купити. Крім того, подібне придбання не передбачає кредит: гроші краще мати відразу на руках. А якщо на новий “мустанг” не вистачає кілька десятків тисяч – візьміть на них споживчий кредит.
На майданчику для авто з пробігом
Комісійна площадка, або майданчик для автомобілів trade-in (обмін свого авто з доплатою), зручна насамперед тому, що там нібито перевірені машини. Тобто, абсолютно “заїждженої коня” там не купити – майданчики дорожать своєю репутацією. Такі місця покупки гарні для людей, далеких від автомобілів і не маючих знайомих на СТО. Вони відкриті весь день: можна подивитися відразу кілька машин і пройти тест-драйв.
Більшість таких автокомісійок співпрацюють з банками і пропонують кредитну лінію. Але за всі ці плюси платити доведеться комісію в кілька сот “зелених”. Інший мінус такого місця – тут продаються в основному дорогі і дуже дорогі машини, які господарі бояться пропонувати самостійно з метою безпеки. Або авто, які обслуговували підприємства, як правило, фургончик. Звичайно, знайти хороші автомобілі для себе можна, але пошук може затягтися.
Хитрощі: поради бувалих
“Найдорожча машина – куплена у своїх, – поділився думкою Артур. Ви платите за “чисту історію”, адже “свій” не обдурить, але в моїй практиці був випадок, коли один брат продав машину іншому на $ 3 тис. дорожче за ринкову. Тому “залізного друга” краще брати у незнайомої людини: з ним торгуватися можна до останнього”.
Краще, якщо ви побачите машину в її робочому стані, а не після передпродажної підготовки. В цьому випадку ви реально зможете оцінити хоча б візуально її знос, що дасть уявлення про те, як її експлуатували. Крім того, це допоможе скинути ціну.
Обравши авто, не пошкодуйте грошей на діагностику на перевіреному СТО. Це можуть бути як ваші знайомі, так і незалежне СТО з хорошим обладнанням. Повна діагностика – перевірка ходової, лакофарбового покриття (ЛКП) товщиноміром і комп’ютерна діагностика на помилки, – обійдеться в 800-1100 грн.
Запитайте у продавця комплект зимової гуми: він може про неї не сказати в надії продати окремо. Зазвичай це бонус для машин на вторинному ринку. Краще купувати у господаря, а не перекупників, оптимально – у першого власника: він розповість про всі “болячки”, що міняв і що робив, наступні власники цього можуть і не знати.