Система змащення сухий картер
Один з різновидів системи змащення двигуна отримала назву сухий картер. Вона мало використовується на серійних моделях, але широко поширена в гоночних авто і деяких позашляховиках. Розглянемо, якими конструктивними і функціональними особливостями відрізняється ця система, а також її переваги і недоліки в порівнянні з традиційною системою змащення. Основна відмінність полягає в тому, що масло залито не в картер, а в спеціальну ємність, з якої насосом вона далі подається до робочих вузлів. Як згадувалося вище, система сухого картер встановлюється на гоночних машинах або позашляховиках. Під час різких поворотів автомобіль розгойдується, що призводить до плескання і навіть вспениванию масла в блоці. Це стає причиною масляного голодування. Далі відбувається закипання двигуна машини, і масло не може забезпечити необхідні мастильні характеристики. Щоб вирішити цю проблему, придумана система мастила сухий картер.
Принцип її дії заснований на одночасній роботі двох насосів, одним з яких здійснюється подача масла на тертьові елементи, а іншим відкачування масла назад в резервуар, забезпечуючи тим самим сухість картера. Масляний резервуар має систему фільтрації, радіатори охолодження та спеціальні пристрої, якими гаситься коливання масла всередині резервуара. Щоб видаляти утворюються гази, передбачені перепускні клапани. Радіатори охолодження зазвичай розташовані між масляним резервуаром і подаючими насосами, так досягається проточное охолодження робочої рідини. Система влаштована трохи складніше, ніж традиційна система мастила мотора, але має більше переваг в порівнянні з нею. Завдяки тому, що в картері немає масла, можна зменшити висоту двигуна, а сам картер має не округлу, а плоску форму, утворюючи рівну поверхню з днищем агрегату.
Завдяки зберіганню масла не в картері, а окремому резервуарі, воно краще охолоджується, що дозволяє збільшити експлуатаційний термін масла, уникати його насичення картерів газами, а також довше зберегти однорідність складу. Головна перевага системи змащення полягає в її ефективності. В незалежності від режимів роботи агрегату, подача масла здійснюється під необхідним тиском, забезпечуючи оптимальний рівень змащення тертьових вузлів. Важливим плюсом вважається відсутність опору рідини коленвалу, і це додає трохи потужності двигуну. Звичайно, система сухого мастила не позбавлена своїх недоліків. Перший полягає в складності конструкції, що збільшує витрати на її ремонт. Через великої кількості деталей збільшується ризик їх поломки. Другий мінус в тому, що збільшується вага автомобіля через додаткових компонентів, що забезпечують працездатність системи сухий картер. Її установка має сенс лише в тому випадку, коли автомобіль використовується на гоночних треках або бездоріжжі. На автомобілях, експлуатованих для їзди по трасі або місту, переваги цієї системи відчути практично не вдасться.