Невідомий російський позашляховик BA3 “Бора”

0

В 90-х на АвтоBA3і був створений дешевий позашляховик на базі «Ниви», який планувалося продавати за кордоном. Але невірний розрахунок маркетологів в кінцевому підсумку похоронив цей багатообіцяючий проект.

Коли Радянський Союз розпався, перед тольяттинським заводом постала непроста задача: хоч як-небудь утриматися на світовому ринку. Особливий інтерес до радянських автомобілів традиційно проявляли в Латинській Америці, тому було вирішено приготувати нову дрібносерійну модель саме для цього регіону. У 1992 році конструктори АвтоВАЗу почали роботу над компактним легким позашляховиком з відкритим верхом. Машина повинна була стати максимально простою, утилітарною, а головне, недорогою у виробництві та експлуатації – такий, який би її прийняла численна армія фермерів Латинської Америки. Проект отримав вельми символічну назву ВАЗ «Бора» – від грецького слова, що позначає північний холодний вітер.

У травні 1994 року перший дослідний зразок був продемонстрований на виставці інвестиційних проектів в Лондоні. Автомобіль будувався на агрегатах BA3-2121 «Нива», використовував просторову алюмінієву раму і навісні панелі з пластмаси. Силовий агрегат теж був від Ниви – двигун мав обсяг 1,6 літра, розвивав потужність 80 кінських сил і працював у парі з ручною чотириступінчастою коробкою передач. Привід, природно, був на всі чотири колеса. Деякі деталі екстер’єру також були запозичені у вже наявних у виробництві моделей. Фари, наприклад, чітко нагадували світлотехніку «сімки» – вазовського бестселера всіх часів і народів.

Одержаний автомобіль відмінно підходив не тільки фермерам, але і любителям активного відпочинку, як недорогий і більш практичною альтернативою пляжним баггі-карам. Проект зацікавив інвесторів, проте було вирішено переорієнтувати модель на ринки Середнього та Близького Сходу і Північної Африки. Вже через кілька місяців ВАЗ «Бора» повезли на випробування в Об’єднані Арабські Емірати. В Аравійській пустелі легкий позашляховик показав відмінні швидкісні і позашляхові характеристики – серійне виробництво, здавалося, було зовсім близько.

У 1995 році був виготовлений остаточний варіант BA3 «Бора» і навіть намітилися обсяги серійного випуску моделі. Тольяттинці розраховували, що виробництво «Бори» буде досягати п’яти тисяч автомобілів на рік, з подальшою поставкою в азіатські й африканські країни. Про Латинську Америку до того моменту вже забули, а про забезпечення недорогим маленьким позашляховиком російських покупців мови не було з самого початку. Але так вже вийшло, що темпи розвитку світового автопрому неслабо випередили «Бору» – подібних прототипів (зокрема, в Японії) з’явилося вже чимало, і багато з них перевершували ВАЗовський позашляховик за всіма основними параметрами. Так, без інтересу інвесторів проект досить швидко згас, і ВАЗ «Бора» так і залишився всього лише експериментальним зразком.


Не пропустіть