Як продавали автомобілі в СРСР: маркетингові прийоми (відео)

Зараз в це неможливо повірити, але в СРСР автомобільного ринку в сьогоднішньому розумінні не було. До Великої Вітчизняної війни автомобілі приватним особам взагалі не продавали. А після війни торгівлю авто населенню дозволили, але через мізерні пропозиції на всіх бажаючих машин не вистачало і стали утворюватися черги. Про вибір кольорів і комплектацій взагалі мова не йшла. Брали, що є, пише autoconsulting.com.ua.

Треба відзначити, що на момент зйомки (1962 р) радянський громадянин міг придбати лише дві моделі авто: Москвич і “Волга”. Був ще урядовий ЗІМ ГАЗ-12, але він коштував дуже дорого і його проста людина, навіть з грошима, побоялася б купити, – інакше ним би відразу зацікавилися компетентні органи. Але саме поняття “придбати” в СРСР мало багато інтерпретацій.

У 60-ті роки черги складалися вже безпосередньо в магазині. Терміни були такі: ті, що записалися в 1956-му році на 401-й ‘Москвич’, отримували в 59-му вже 407-й, а ті, що записалися в 1959-му на ‘Волгу’, могли викупити її в 66-му за чималі на той час 15000 руб.

В процесі виробництва однієї моделі її вартість не змінювалася, зате в момент зміни моделей відбувався різкий стрибок цін. Так, ‘Москвич-401’ коштував 9000руб, ‘Москвич-402’ – 15000руб (до реформи 1961 р), а ‘Москвич-407’, що відрізнявся від нього тільки двигуном з підвищеною на 10к.с. потужністю – вже 25000руб.

Громадянину доводилося брати те, що є, інакше його місце тут же займав наступний у черзі. Зрозуміло, про вибір кольорів і оббивку мова вже не йшла. Починаючи з 70-го року продаж автомобілів став зростати.

Почали працювати АвтоВАЗ і Іжевський завод, реконструювалися заводи АЗЛК і ЗАЗ. У той же час, у зв’язку з підвищенням рівня життя, різко зросла і кількість бажаючих стати “автолюбителями”. Але система продажу ще ускладнилася. Черги досягли такої довжини, що отримати автомобіль можна було років через 10.

У цій ситуації переважну більшість авто почали продавати через виробничі та інші підприємства, які розподіляли автомобілі між своїми співробітниками “за успіхи в праці”. І у порушників дисципліни або новачків шансів стати автовласником практично не було. Спеціальні збори – профкоми – вирішували, кому з гідних віддати жаданий талон на придбання автомобіля.

На оборонний завод або шахту надходили десятки автомобілів в рік, а в який-небудь другорядний НДІ – один автомобіль в кілька років. Люди ряду професій і пенсіонери взагалі не могли легально купити нове авто. Зате без проблем можна було це зробити за валюту або чеки, які отоварювали тільки в спеціальних магазинах “Берізка”.

Такі чеки отримували знову ж тільки обрані – лише ті, що працюють за кордоном. Ціни в середині 70-х років були такі: ‘Волга’ ГАЗ-24 (їх, правда, продавалося дуже мало) – 9200руб, «Жигулі» ВАЗ-2101 – 5500, ВАЗ-21011 – 6000, ВАЗ-2103 – 7500, ‘Москвич-412’ – 4990, а ‘Запорожець’ ЗАЗ-968 – 3500руб. Повнопривідний ЛуАЗ-969 на “запорізьких” агрегатах коштував 4000руб.

Середня ж зарплата становила тоді близько двохсот рублів на місяць. Така система продажів авто приводила до парадоксів. В СРСР новий автомобіль (офіційно) коштував дешевше, ніж старий (на ринку). Притому ця різниця іноді доходила до декількох раз.

Спочатку продавати автомобілі можна було тільки державі через комісійний магазин, який оцінював авто. Звичайно, були деякі схеми обходу, але пов’язані з чималим ризиком, тому часто автомобіль був у одного і того ж господаря десятиліттями. Це положення було скасовано лише в 70-х роках, проте аж до розпаду СРСР частина суми передавалася продавцеві через касу комісійного магазина, який з цього мав 7%, а частина – “в конверті”.

В продажу авто в СРСР почали з’являтися лише на початку 80-х, але і то лише певні моделі, що не мали велику популярність. Це була дорога ‘Нива’ ВАЗ-2121 за 10300 руб, ‘Москвич-2140 Люкс за 8000руб або ЗАЗ-968М за 5000 руб.

Але з другої половини 80-х авто стало для громадян засобом заощадження грошей від інфляції і вони знову стали дефіцитом аж до 1991 року. Ось таким був авторинок за часів СРСР. Про те, які тоді були обсяги продажів можна побачити на графіку AUTO-Consulting .





Більше новин


Прокоментуй новину