Чому Яценюк не налякав, а розсмішив АЗС
Експерти пояснили, чому із запланованих перевірок якості бензину на АЗС вийде пшик, пише expres.ua
Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк доручив Держспоживслужбі та Державній фіскальній службі перевірити, який бензин продають на заправках основних операторів.
— Як довго у країні не проводять державних перевірок бензину?
— Востаннє якість пального аналізували не менше як 10 років тому, – розповідає газеті “Експрес Сергій Куюн, директор Консалтингової групи “А-95”.
– Та й ті перевірки були періодичними, покривали якихось 10 – 20% ринку, бо проводили їх лише за скаргами і під час спецрейдів податківців.
— Чому всі ці роки якість пального держава не перевіряла?
— Держава давно абсолютно не контролює якість нафтопродуктів, бо, по-перше, не має на це коштів, по-друге, їй нецікаво цим займатися, – вважає Юрій Чорнобривець, директор Інституту споживчих експертиз.
– Починаючи з літа 2011 року, якість пального на АЗС мали перевіряти 12 пересувних лабораторій. Азаров виділив на це 27 мільйонів гривень. Однак лабораторій досі немає. І ось раптом на тлі високих цін на бензин в уряді згадали про державну лабораторію ДФС. Однак у країні багато недержавних, але атестованих й акредитованих лабораторій, що проводять такі дослідження. Були б лише гроші, бо один аналіз коштує близько 100 доларів. Зважаючи, що в нас 6,5 тисячі заправних станцій, потрібна значна сума. Наш інститут регулярно перевіряв пальне, але ми не є органом, який може вилучати неякісний бензин чи дизпальне з обігу й штрафувати продавців.
— Яких результатів державної перевірки можна сподіватися?
— Перевірка на доручення прем’єра не матиме ефекту та значення, бо є разовою. Крім того, держава зобов’язана діяти за законом. У нас є ДСТУ, яке регулює відбір проб. У ньому зазначено, що органи перевірки повинні за 5 днів попередити АЗС про те, що будуть відбирати проби. Відповідно, якщо Держспоживслужба та Державна фіскальна служба усе робитимуть за законом, то жодних порушень не знайдуть.
— Щоб згадані перевірки дали результат, треба, щоб вони були постійними. А це гроші, люди, зарплати, корупційні ризики, бо якщо перевіряльникові дадуть, умовно кажучи, тисячу гривень, то він не знайде порушень, – вважає Сергій Куюн.
— Якою сьогодні на ринку є частка фальсифікованого бензину й звідки він береться?
— Це дуже великий бізнес. За нашими оцінками, у 2015 році 24% ринку бензину було в тіні. А це 10 гривень з літра пального несплачених податків.
— То як боротися з нелегальним бензином?
— Ми покладаємо надії на те, що з 1 березня в експериментальному режимі, а з 1 квітня – в постійному має запрацювати система акцизних накладних. Її суть полягає в тому, що на АЗС не зможуть продати більше підакцизного товару, ніж закупили, бо всі операції проходитимуть і реєструватимуться через комп’ютер. На кожному етапі кожен продаж, рух пального буде реєструватися в електронній базі. Новий механізм має знищити 70 – 80% тіньового ринку. Не буде такого, що фірма купила 1000 тонн бензину, а на заправках продала 1200 тонн. Тепер, якщо продав більше, то система заблокує продаж.