Розкіш пересування: коли українці почнуть купувати автомобілі?

Українцям тепер здаються надзвичайно дорогими як імпортовані, так і наші авто, пише glavred.info.

Зараз основна частина робочого дня співробітників автосалонів складається з кави, дзвінків знайомим і перегляду соціальних мереж – у них немає навіть цікавих відвідувачів. Через девальвацію гривні і падіння доходів українців тепер не просто не по кишені покупка нових авто, а багатьом здається розкішшю навіть щоденне пересування на них – бензин став занадто дорогим, і навіть дрібний ремонт загрожує розорити бюджет пересічної української сім’ї.

Сумні цифри

За підсумками минулого року, продажі нових легкових автомобілів в Україні скоротилися на 52% – 46,546 тисяч одиниць. “З січня по грудень 2015 року крива продажів нових легкових авто в Україні так жодного разу і не змогла піднятися над показниками депресивного 2014 року”, – коментують в асоціації “Укравтопром”. Минулий рік експерти назвали найгіршим в історії продажів авто в Україні.

Нагадаємо, 2015 рік розпочався з дуже низького старту: в січні було продано лише 2 597 нових легкових автомобілів. Але це виявився не найгірший показник за рік. Як повідомляють в “Укравтопромі”, після незначного зростання в лютому (2 924 авто) продажі в березні обвалилися до рекордно низької позначки – 2 259.

Не допомогло автодилерам і зниження спеціальних ввізних мит на імпортні автомобілі – це всього лише здешевило іномарки на 2-4,3%.

Втім, ситуація погана не тільки для автоімпортерів, але і для вітчизняних виробників. Українцям тепер здаються надзвичайно дорогими як імпортовані, так і наші авто. Так, наприклад, продажі машин японського марення Toyota, за підсумками минулого року, скоротилися на 52% – 4,903 тисяч одиниць. У французького Renault – на 20%, до 4,215 тисяч одиниць. У Запорізького автомобілебудівного заводу – на 64%, вітчизняний завод зумів продати тільки 2,868 тисяч машин. І це дані тільки за найбільш затребуваними брендами серед українців. Продажі машин інших виробників просіли ще більше.

“Зараз для більшості українських сімей навіть 10-15 тисяч – абсолютно непідйомна сума, і, якщо вже вона є, її, швидше за все, витратять на покупку нерухомості, яка дешевшає з кожним днем ​​і, на відміну від авто, може сама себе згодом окупити , якщо, наприклад, її здавати в оренду “, – говорить брокер Іван Єфименко.

Для розуміння витрат на авто: покупка і установка “зимової гуми” коштує від 2,5 тисячі гривень, літр бензину марки А-95 – від 20 гривень. В середньому по Києву в день водій проїжджає 20-25 км. За найскромнішими підрахунками, у вельми ощадливого власника малолітражки на паливо в місяць потрібно не менш ніж 500 гривень.

Страшні відсотки

Чи не надає оптимізму ринку автопродажів і ситуація з автомобільним кредитуванням.

“Мало того, що долар стрибнув, тепер ще й кредити на авто стали захмарними. Ще рік тому кредит на покупку авто можна було знайти під 17% річних, зараз такі кредити вже видають під більш 18% річних, а долар і євро продовжують рости, що призводить до збільшення вартості авто в гривні “, – нарікає киянин Ілля Юркевич, який має нове авто сімейного класу на зміну своєї старенької і невеликий Skoda.

Але не тільки ростуть ставки за кредитами – на ринку взагалі скорочується кількість такого роду пропозицій. За даними компанії “Простобанк Консалтинг”, зараз лише 12 банків з Топ-50 пропонують кредити на нові авто, на б/в – тільки два. Рік тому таких установ було 17 і 9 відповідно. Все ще високі ставки за депозитами, а також зниження пропозиції позначилося і на середніх ставках.

“Кредити на нові авто коштують на сьогоднішній день в середньому 18,9-20,4% річних, що на 0,6-1,2 процентного пункту вище, ніж рік тому. Досить дешевими і незмінними в вартості залишаються кредити терміном на один рік – 13,7% річних. Це пояснюється наявністю партнерських програм з автоімпортерами і автосалонами, коли на окремі моделі авто встановлюються знижені процентні ставки при оформленні кредиту на рік-півтора з авансом позичальника 50-80% “, – говорить аналітик” Простобанк Консалтинг “Іван Нікітченко.

“Останні роки ми спостерігали обвал автопродажів в Україні і, як наслідок, числа виданих автокредитів – падіння ринку нових авто на 52% в 2015 році і на 54% в 2014 році. При цьому скоротилася частка проданих в кредит авто – з 15-20% до 10-15% в залежності від марки. Таким чином, високі ставки за кредитами, а також стагнація авторинку в цілому не дозволяють зробити позитивний прогноз на 2016 рік “, – вважає Нікітченко.

На думку експерта, за сприятливого розвитку ситуації (стабільному курсі гривні, початку зростання ВВП, стабілізації в зоні АТО), можна чекати невеликого пожвавлення на ринку з осені 2016 року. Слідом за ставками по депозитах на 1-2 п.п. можуть знизитися ставки з автокредитів, а зростання продажів може збільшити кількість банків-кредиторів на одну-дві установи.

Повернутися до докризового рівня, коли на ринку близько трьох десятків великих банків давали автокредити під 15-16% річних, при найбільш оптимістичному сценарії Україна зможе до кінця 2017 року.


Не пропустіть