Першому українському авто виповнилося сто років (Фото)

У 1909-му в Одесі інженер Василь Стасюлевич в своїй майстерні зібрав перший на території сучасної України автобус.

Мало хто знає, що перший в Російській імперії самохідний екіпаж теж з’явився в південній Пальмірі – в 1891-му редактор газети «Одеський листок» Василь Навроцький замовив у Франції чудо-візок з бензиновим двигуном і зробив кілька кіл по Катерининській площі на очах у здивованих городян.

Що стосується Стасюлевича, то він просто скопіював конструкцію вантажівки зарубіжного виробництва, додавши до неї єдиний оригінальний елемент – масивний радіатор, що дозволило історикам вважати Василя Миколайовича батьком місцевої автопромисловості.

Наступна сторінка автомобільної історії була написана, коли в 1922-му на засіданні Подільського губкому постановили створити у Вінниці, Проскурові та Кам’янці-Подільському авторемонтні цехи. Сюди звозили автохлам зі всієї губернії, з якого іноді вдавалося змайструвати авто на ходу.

В лідери швидко вийшов завод «Мотор» в Кам’янці-Подільському – з запчастинами для вантажівок проблем не було, а ось автобусів катастрофічно не вистачало. Тоді інженери підприємства всього за чотири місяці розробили схему і налагодили виробництво автобуса власної конструкції. Хоча шасі і двигун були запозичені від американської вантажівки «Уайт», але багато вузлів і кузов умільці виготовили самі.

Перший 12-місний автобус під назвою «Кам’янецький мотор» був представлений громадськості напередодні листопадових свят 1923 року, а через пару місяців була зібрана друга машина. Новинки курсували за маршрутом Кам’янець-Подільський – Проскурів – Вінниця. Швидкість не вражала – 30 км/год, тому до Проскурова автобус йшов чотири години, там робив двогодинну технічну зупинку і відправлявся в 5-годинну подорож до Вінниці.

Проте, старенька шкапа ще довго залишалася основним засобом транспортування людей і товарів. Але в 1929-му влада поставила перед інженерами Харківського автоскладального заводу завдання: налагодити випуск важких вантажівок, які до того часу не вироблялися в СРСР. Мова йшла про машину вантажопідйомністю 4 тонни, в той час як гірковский ГАЗ-АА (аналог Ford-AA) піднімав 1,5 тонни, а московський АМО – до трьох тонн.

За основу харків’яни взяли італійську вантажівка Lancia Pentajota, але, на відміну від інших радянських авто, просто зібраних з готових західних комплектуючих, всі деталі нової машини були зроблені в Україні. Та й ім’я нова вантажівка отримала відповідне – на радіаторі красувалося: «Україна». Машина розганялась до 70 км/год – дуже непогано для важкої вантажівки. На жаль, в серію авто не пішла, але два пілотних примірника брали участь 7 листопада 1931 року в святковій демонстрації в Харкові, після чого прослужили багато років.

Один з перших в СРСР електромобілів теж родом з України – в 1935-м в Києві фахівці республіканського Главдортрансу сконструювали чотиримісну легкову машину з алюмінієвим кузовом. Сім акумуляторних батарей живили два електромотора потужністю по 3 кВт, кожен з яких приводив в рух по колесу.

Все це, зрозуміло, не зробило Україну автомобільною державою, але цілком характеризує потенціал місцевих інженерів і техніків.

Джерело lenta.ua

Не пропустіть