Чому держава не знизить мита на авто
Зростає попит на авто з іноземною реєстрацією. Зростає число незадоволених під Верховною Радою з вимогою знизити акцизи і мита до європейського рівня, – пише аналітик фінкомпанії Альпарі Максим Пархоменко
Але чи вигідно це для нашого бюджету?
Після впроваджених в минулому році пільгових імпортних мит, багато експертів зазначали, що вони не вигідні для простих українців. З’явилася можливість за нижчими ставками завозити тільки авто з високим цінником.
Проте, в першому півріччі в Україні спостерігалося зростання чистого імпорту авто на 50%. Згідно з даними ДФС, із серпня 2016 року по серпень 2017-го в Україні ввезли 50 тис. авто на пільгових умовах, тоді як роком раніше – всього 17 тис. Дохід в казну за рахунок 3-х кратного зростання склав приблизно ₴4,1 млрд, проти ₴1,8 млрд в минулому звітному періоді.
Так званих “литовців”, за даними ДФС, ввезли в 2015 році – 21,5 тис., у 2016 році – 54,3 тис., за 7 місяців 2017р оку – 72,3 тис. Легальний імпорт блякне порівняно з цими даними. За поточними ставками, офіційно завозити в Україну авто до 2010 року випуску ніхто не бачить сенсу, оскільки оплата всіх мит буде дорівнювати вартості машини або навіть більше. Через це дохід в бюджет від таких авто буде нульовим, за винятком штрафів.
Але якщо піти на поступки учасникам мітингу, знизивши і зробивши однаковими мита для всіх без винятку автомобілів, чи виграє від цього бюджет?
З огляду на те, що імпорт машин, на які поширюється пільгові митні умови, склав близько 50 тис., приблизні доходи бюджету від одного авто дорівнюють ₴82 тис., або €2,7 тис. Мітингувальники вимагають знизити цю суму до $600 або €510. За таким сценарієм загальна сума поточних доходів до бюджету знизиться в більш ніж 5 раз.
Впроваджуючи нові податкові норми, держава отримає, виходячи з поточної кількості автомобілів, всього ₴1,1 млрд. При цьому, надходження від вже ввезених авто знизяться в 10 разів до ₴0,4 млрд. Сумарно дохід з ₴4,1 млрд впаде до ₴1,5 млрд, або на 270%. Таким чином, ₴2,6 млрд держава втратить через те, що зробить поступку бажаючим їздити на дешевих автомобілях.
Я не думаю, що держава реально піде на такі кроки і уріже доходи в бюджет. Більш прогнозованим бачиться зниження загальних виплат в казну на 45-50%, тобто збори за одне авто можуть скласти €1,4-€1,5 тис. За рахунок обсягу імпорту це дозволить вийти на рівень поточних доходів бюджету.
Але середня вартість “литовців” становить близько €3-3,5 тис. Навряд чи для українців, які зараз обурюються через поточні ставки, це стане виходом із ситуації. Адже послуги посередників, які допомагають придбати такі авто, і загальні витрати на покупку не перевищують $600. Навіщо платити €4,5-€5 тис. за легальне ввезення, якщо можна заощадити близько 20% вартості автомобіля.