Активісти зрозуміли, що влада піде їм назустріч, і це їх більше налякало, ніж задовольнило – Южаніна

На початку вересня, відразу після того, як українські депутати повернулися з відпусток, під Верховною Радою пройшли мітинги власників нерозмитнених автомобілів.

Ініціаторами цього стали керівники громадської організації Авто Євро Сила, яке пройшло під гаслом “За доступне розмитнення кожному українцю”.

Її учасники виступали за легалізацію всіх машин іноземної реєстрації за спрощеною схемою в 200-300 євро, перекривши при цьому кілька центральних вулиць столиці. За даними Нацполіції в ній взяло участь близько 700 нерозмитнених машин, замість анонсованих Авто Євро Силою 100 тисяч.

Тоді організатори оголосили акцію безстроковою, доки керівництво країни не підпише меморандум. На другий день мітингів, 7 вересня, керівництво комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики повідомило про досягнення компромісу з мітингувальниками. Меморандум передбачав прийняття законодавчих актів як в інтересах автомобілістів на єврономерах, так і в інтересах держави.

У ньому пропонувалося узаконити всі ввезені в країну до 6 вересня 2017 року автомобілі (не старше 2000 року випуску) на іноземній реєстрації за пільговою ставкою: від $1 тис. До $1,5 тис. (залежно від типу і об’єму двигуна). А також поставити на кордоні “запобіжник”, який більше не дозволить ввозити автомобілі іноземної реєстрації для тимчасового ввезення або транзиту.

Запропоновані владою умови меморандуму стали неприпустимими для мітингувальників.

Про те, як зараз йдуть справи з нерозмитненими автомобілями і що їм готує влада НВ Бізнес розповіла голова Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.

– Є інформація, що в жовтні плануються чергові мітинги власників машин на єврономерах. Як зараз комітет планує вирішувати ці питання?

– Я не можу прогнозувати наступні дії активістів, оскільки їх позиція постійно змінюється. Сьогодні, аналізуючи останні за півтора року з ними зустрічі та переговори, я розумію, що йти на компроміс вони не готові. У них постійно виникають якісь нові умови і вимоги, про які ми раніше і не знали.

Ще 6 вересня на спільній зустрічі з активістами, я відразу їм повідомила, що сьогодні ми будемо шукати компроміс, поки не досягнемо взаєморозуміння. І таке рішення приймалося, дивлячись один одному в очі.

Коли всі пропозиції були узгоджені і представники Авто Євро Сили пішли, пізніше з’ясувалося, що їм і ця ідея не сподобалася.

Незабаром активісти з’явилися в комітеті із заявою про те, що вони не будуть підписувати меморандум, оскільки це становитиме загрозу для їх життя. Я і до цього дня не можу зрозуміти, з чим пов’язана причина відмови. Це був повний компроміс, при тому, що для мене, як для голови комітету, деякі його положення залишаються ще дискусійними. Такі компромісні рішення складно сприймаються, коли ти розумієш, що є інша частина платників податку, які можуть прийти і теж заявити претензії щодо своїх прав.

Тому, коли ми спільно проговорили моменти, що цікавлять обидві сторони, і вони не були підписані активістами, я зрозуміла, що щось тут не так.

Я чекала їх виступів на ефірах, інтерв’ю для того, щоб зрозуміти, чого вони далі захочуть насправді. Через день з’ясувалося, що компроміс не був підписаний з тієї простої причини, що починаючи з 7 вересня використання автомобілів з іноземною реєстрації громадянами України буде повністю заборонене.

– Чому вони цього не хотіли?

– Тому що разом з мітингувальниками були як прості люди, які виключно для себе купили ці машини, і були ті, хто заснував бізнес з доставки цих машин з Європи до нас. Тому другим було невигідно, якщо прикриють всі схеми ввезення. Адже вони заробляють на цьому гроші, причому чималі.

– Що тепер будете робити? Як плануєте вирішувати цю проблему?

– Зараз на фінальній стадії перебуває розроблення проекту закону, який буде повністю відповідати тому меморандуму, що ми раніше розглядали з активістами і який, в результаті, не був підписаний.

Існує ряд норм законодавства, які повністю не узгоджені між собою, починаючи з Митного кодексу, закінчуючи законом про Національну поліцію. Сьогодні всі ці упущення приводимо у відповідність до однієї стратегічної лінії.

Звичайно, мені б хотілося цю стратегію проговорити ще й з урядом. Не знаю, наскільки він розділяє все, що було напрацьовано тут в комітеті. Я думаю, що найближчим часом, можливо, до кінця цього тижня або на наступному, цей законопроект буде зареєстрований.

– Яка буде основна ідея цього законопроекту? Те, що й раніше пропонувалося?

По-перше, автомобілі, які ввезені до 6 вересня цього року – стануть лінією відсікання, яка є обов’язково повинна бути в новому законопроекті. Тому що саме після 6 вересня, коли активісти зрозуміли, що уряд і влада в цілому піде назустріч їм, це їх більше налякало, ніж задовольнило. А також в цей час були створені великі автохаби на українському кордоні з метою масового ввезення іноземних автомобілів.

Мені здається, що саме цей час після 6 вересня і було використано для того, щоб завезти сюди велику кількість автомобілів тими підприємцями, які на цьому зараз роблять великі гроші.

Також сьогодні можна промоніторити, скільки у цих бізнесменів створено регіональних центрів, які проводять широку роботу серед українців для того, щоб їх підштовхнути на придбання такого автомобіля, гарантуючи їм безпеку використання таких машин.

Ось, наприклад, нещодавно була розсилка запрошень на аналогічний семінар в Києві. Там, відверто по пунктах давали інструкції, як поводитися в разі перевірки документів, якими нормами закону вони захищені. А те, що це справжній обман наших співвітчизників, про це ані слова взагалі. Тобто створюється таке інформаційне середовище для того, щоб ще більше людей залучати до кола таких, що придбали такі автомобілі, і потім з більшою силою тиснути на владу.

– Скільки, згідно з новим законопроектом, коштів надійде до бюджету за рахунок запропонованої легалізації машин в Україні?

– За офіційними даними митної служби, у нас таких автомобілів близько 60 тисяч. Якщо цю кількість помножити мінімум на тисячу євро (мінімальна вартість нового розмитнення), то це буде 60 мільйонів євро. Але наші активісти кажуть, що їх 1,5 мільйона. Це вже зовсім інший вимір, що вимагає офіційного підтвердження.

Я не хочу говорити про цифри, оскільки зараз з’ясувати точну кількість нерозмитнених автомобілів в Україні, неможливо.

Всі ті питання, які ми обговорювали під час підготовки меморандуму, з цими ж проблемами стикалася і республіка Молдова. Через МЗС ми запитали у них чинний закон, підзаконні акти, добре вивчили ситуацію, яка склалася в Молдові до прийняття цього закону і після. У підсумку, ті умови, які були нами запропоновані, відповідають на 70% тому закону, що діє зараз в Молдові.

Яким Ви бачите закінчення цієї історії?

Наш останній меморандум, це максимально можливе, що можна було б запропонувати. Тому що, якщо зараз порахувати аналогічне розмитнення в Молдові, то воно виходить в 1,5 разу дорожче того, що було запропоновано нашим меморандумом. У них мінімальне розмитнення автомобіля від півтори тисячі євро. А у нас пропонується тисяча євро. На місці активістів я погоджувалася б на такі пропозиції.

Джерело biz.nv.ua