Через що в Україні дорожчає бензин

1

В Україні знову дорожчає бензин і дорожчатиме далі. Подібними апокаліптичними заголовками кілька днів поспіль ЗМІ лякають українців

Ціни на бензин і дизпаливо пішли в гору на всіх українських заправках. У середньому за останні дні вартість пального підвищилася на 50 коп / л – до 26,99 грн / л на бензин А-92, до 27,99 грн / л на А-95, до 28,99 грн / л на а-95 +, а також на дизельне паливо – до 24,99 грн / л. За прогнозами фахівців, цінові коливання ще певний час триватимуть.

Що ж до їхніх причин, то тут думки експертів трохи розійшлися. Одні вважають здорожчання бензину наслідком картельної змови і закликають Антимонопольний комітет й уряд жорстко навести лад на ринку, інші зауважують, що за тих умов, які склалися в Україні з пальним, це ще й невеликі цінові скачки. Наразі у нас працює лише один нафтопереробний завод, у Кременчуці, який належить групі “Приват” Ігоря Коломойського. Інші великі НПЗ, зокрема, Лисичанський й Одеський, стоять на ремонті. Враховуючи їхні проблеми, у тому числі із власністю (перший знаходиться під контролем “Роснефти”, якій з політичних причин невигідно запускати завод, навколо другого тривають слідчі дії і судові розбірки, адже воно перебуває у власності компанії СЄПЕК сумнозвісного Сергія Курченка, поставленого Росією “смотрящим” за “віджатими” підприємствами на окупованій частині Донбасу), про швидкий запуск цих підприємств не йдеться. Таким чином, 85% бензину й дизпалива Україна змушена закупляти за кордоном, витрачаючи на це доларові запаси. А в серпні стало відомо, що на плановий ремонт стає й Мозирський НПЗ в Білорусі, звідки завозилося пальне.

До того ж, вказують спеціалісти, спостерігається зростання цін на бензин і в Європі. Там у перерахунку на гривні за останні місяці вартість палива зросла в середньому на 1 грн. 30 коп. Таким чином, ціна на бензин і дизель в Україні все ще залишається нижчою за середньоєвропейські показники – в межах 0,85 євро за літр. Менше було лише у Білорусі, де після зупинки Мозирського НПЗ вартість пального також ризикує піти вгору, у нафтових Росії й Азербайджані та їх сусідках Грузії і Вірменії. Найвища ціна на 95-й в Італії (1,66 євро), Нідерландах (1,65 євро) та в на острівній Ісландії (1,58 євро). Інакше кажучи, до власних несприятливих обставин додалися ще зовнішні. В цілому це створює додатковий тиск на гривню, що відразу ж відобразилося на обмінному курсі – десь з кінця серпня спостерігається помітне падіння гривні стосовно долара.

Як довго триватиме зростання ціни? Експерти кажуть: цінові коливання залежать від потреб ринку. Зараз тривають осінньо-польові роботи, по завершенню яких вартість пального дещо впаде. Але повернення до рівня червня-липня вже не буде. Цінові скачки потягнули за собою здорожчання продукції і послуг, що українці встигли відчути на собі. На цьому активно паразитують політики, які говорять виборцям напівправду, уникаючи чесної розмови про причинно-наслідкові зв’язки у ринковій економіці. То ж варто очікувати посилення політичного тиску на владу з боку цих діячів, які користуються зручною нагодою для піару.

Аби Україна не залежала від подібних цінових сачків і й не потрапляла під диктат країн-експортерів палива, нам конче необхідне спорудження ще одного нафтопереробного заводу. Причому з державною формою власності, аби держава мала можливість запобігати як картельним змовам, так і забезпечувати хоча б відносну стабільність цін на бензин на внутрішньому ринку. Побудова нового сучасного НПЗ займе час, проте на виході ми отримаємо значний економічний зиск.

Джерело depo.ua

Не пропустіть