ГПМ-54 – протипожежний броньований монстр на базі танка

Використання шасі танків, які перебувають на озброєнні, для розробки інженерних машин різного ґатунку, дуже розповсюджена у світі практика. Не став виключенням і Радянський Союз. Так, на базі танка Т-54 фахівцями 482-го конструкторсько-технологічного центру міністерства оборони СРСР (м. Київ) для оснащення пожежних частин військ цивільної оборони була розроблена пожежна машина високої прохідності ГПМ-54. Дрібносерійне виробництво машин цього типу на базі танків Т-54 та Т-55 освоїв 17-й бронетанковий ремонтний завод (м. Львів).

При переобладнанні середнього танка під пожежну машину в його конструкцію вносилися такі зміни:

  • знімалася башта з артилерійською системой та боеукладка;
  • зрізали броньові листи даху над відділенням управління та бойовим відділенням;
  • частково зрізали бортові броньові листи з метою зменшення ваги машини;
  • в носовій частині корпусу, на місці відділення управління, встановлювалась кабіна для розміщення механіка-водія і командира машини;
  • над бойовим відділенням встановлювалася цистерна для води з баком для піноутворювача (ємність бака для піноутворювача – 1100 л, ємність цистерни для води – 9000 л);
  • над дахом силового відділення ставили відкидний кузов, в якому розміщені порошкова установка та пожежно-технічне обладнання (водомет з насосом ПН-60Б);
  • встановлювалась уніфікована система протипожежного обладнання, фільтровентиляційна установка ФВУ-15;
  • в носовій частині встановлювався бульдозерний відвал БТУ-55 для виконання заходів по ліквідації вогнища пожежі;

Броньований корпус забезпечує захист екіпажу і дозволяє використовувати машину для гасіння лісових пожеж, пожеж на складах боєприпасів, вибухових і паливно-мастильних речовин.

Наявність фільтровентиляційної установки дозволяє використовувати ГПМ-54 в умовах зараження радіоактивними або сильнодіючими отруйними речовинами (зокрема, для ліквідації пожеж на підприємствах хімічної промисловості).

ГПМ-54 використовувалися при ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році та гасінні пожеж на складах ракетно-артилерійських боєприпасів.

У 2005 році був розроблений варіант ГПМ-54-01, який відрізнявся встановленням іншої гідравлічної системи, бульдозерного обладнання ТБС-86. Машина пропонувалась на експорт.

Тактико-технічні характеристики:

ГПМ-54 ГПМ-54-01
Бойова масса, т 43
Екіпаж, чол 2 2+1
Довжина корпусу, мм 6340
Ширина, мм 3270
Висота, мм 3700
Витрата палива на трасі 190-210 л/100 км
Витрата палива на одну годинуроботи насосної установки, л 53 – 63
Джерело uprom.info


Не пропустіть