Доступні авто для українців: як обійти норми «Євро»

Власник електромобіля, опинившись в потоці міського транспорту за маршруткою, яка вивергає клуби диму, буде гірко розчарований: одна ваша «електричка» поміж старих «кадил» – це навіть не крапля в морі. Приблизно той же букет відчуттів пронизуватиме і власника авто з ДВЗ, що відповідає стандартам Євро-5 або 6: як мінімум половина машин трафіку чадить старими карбюраторними або дизельними моторами, пише auto.ria.com.

І все ж, кожен власник електрокара або авто з ДВЗ із Євро-5/6 робить свій невеликий внесок у загальну скарбничку чистоти навколишнього середовища. Скоріш за все, вже для наступних поколінь. Нам ще доведеться деякий час подихати «димовими завісами», які продукують старі вантажівки, автобуси та легковики із підірваним роками «здоров’ям».

Не секрет, що введення норм Євро в Україні мало небагато спільного із турботою про довкілля. Треба було обмежити потік вживаних автомобілів із-за кордону і полегшити тиск конкурентів на місцевий автопром. Горезвісна відповідність «європейським нормам» – теж, здебільшого, відмовка. Це доведено на ділі, коли активістам вдалося розмитнити і зареєструвати у Польщі, яка є членом Євросоюзу, старенький Запорожець, – там про відповідність його двигуна екостандартам ніхто чомусь не запитав! У Німеччині, наприклад, розмитнити ЗАЗ-968м теж вдалося б без проблем. Але страховий поліс із еко-податком обійшлися б у такі гроші, що ідея втратила б будь-який економічний сенс. Загалом, скрізь свої правила, але ми намагаємося інтегруватися з ними найневигіднішим для українців шляхом.

Введення екологічного стандарту Євро-6 в Україні було відстрочено на 2 роки. Але що буде далі? Чи потрібні нам норми Євро в принципі? Що, кого і від чого вони захищають? Наскільки українським автомобілістам цікава тема екології в принципі, або ж для нас важливіше купити і розмитнити немолоде, але дешеве авто з Європи без всіляких там обмежень за «Євро»? Пропонуємо нашим читачам взяти участь в опитуванні: як на вашу думку слід було б вчинити на законодавчому рівні з нормами Євро в Україні.

Перший варіант:

Залишити все як є.

Що зміниться для автомобілістів? В 2020 приходить Євро-6, вік теоретично-доступного до пригону вживаного авто обмежується 2015 роком випуску. Також, оскільки мотори з Євро-6 дорожчі у виробництві, з 2020 нові авто в салонах зростають у ціні.

Як це здійснити? Не робити нічого.

Другий варіант:

Залишити Євро-5 (4) назавжди, або ще років на 10-15.

Це досить суворі стандарти, які по всіх параметрах перевершують раніше діючі внутрішні норми, які застосовувалися при конструюванні автомобілів на пострадянському просторі.

Що зміниться для автомобілістів? В результаті ми отримаємо запас часу на оновлення автопарку (будемо вважати, що найближчим часом податкові питання розмитнення будуть вирішені на користь автомобілістів), і зможемо плавно витіснити старі автомобілі, створені ще в радянські часи, більш сучасними іномарками. Ціни на нові авто (якщо заводи будуть готові постачати комплектації з Євро-5 для України) не зростуть.

Як це здійснити? Прийняттям у Верховній Раді законопроекту №5561 або законопроекту №6238 (але з обмеженням за віком для вживаних авто до 10 років).

Третій варіант:

Застосовувати вимоги Євро тільки для нових авто

В ЄС законодавча база саме так і влаштована: для автозаводів і продавців норми Євро обов’язкові, а для вторинного ринку майже ніяких обмежень немає – перепродуйте своє авто, хоч 60-70-х років випуску скільки завгодно. Всередині України також немає обмежень на перепродаж вживаних авто з урахуванням норм Євро, але при першій реєстрації імпортованого ТЗ сертифікат відповідності стандарту Євро необхідний. Можливо, якщо Україна стане членом ЄС, саме так і буде влаштована логіка застосування «Євро», але поки говорити про це рано.

Що зміниться для автомобілістів? З’явиться можливість приганяти авто будь-якого віку і типу із-за кордону (заради експерименту вважатимемо, що розмір розмитнення дозволятиме це зробити). Нові авто з настанням 2020 року трохи подорожчають.

Як це здійснити? Прийняттям у Верховній Раді законопроекту №5561.

Четвертий варіант:

Скасування обмежень по «Євро» при першій реєстрації із запровадженням екологічного податку

Можна піти за принципом, подібним до того, який діє в Німеччині. Річний податок за новий автомобіль там складає кілька євро (максимум – десятків євро). Чим старше авто, чим більше воно продукує шкідливих речовин, – тим дорожчим стає його утриманння. Двадцятирічний автомобіль у німців вартує фактично копійки тому, що експлуатувати його невигідно – податок може становити більше тисячі євро на рік, плюс витрати на суворий техогляд…

Розміри зборів потрібно встановлювати пропорційно до можливостей населення, і якщо подібну схему застосовувати в Україні, то ні про які тисячі євро мова йти не може. Тим не менше, підвищення транспортного податку з віком автомобіля є прямим стимулом для покупки нового авто, яке буде більш дружелюбне до навколишнього середовища.

Що це змінить для автомобілістів? Вони самі зможуть вирішувати: пригнати дешеву машину «в роках», але бути готовим платити підвищений еко-податок, або ж постаратися придбати «свіжіше» авто. Надходження від екологічного податку можна буде використовувати для підтримки покупців електромобілів, видаючи їм субсидії на покупку нових електрокарів.

Як це здійснити? Ввести екологічний податок обіцяють в Мінприроди. Щоправда, при цьому чомусь не говорять ні слова про зміни обмежень по Євро для імпорту автомобілів. А дарма: до даного питання варто поставитися більш комплексно.


Не пропустіть