В Україні готуються утилізувати старі авто: чого чекати “пересічникам”
Українськими дорогами їздять понад 50 тисяч нерозмитнених автомобілів. Згідно із законом такі авто можуть конфіскувати. У фіскальній службі готують проект, щоб машини на іноземних номерах після конфіскації утилізували.
У фіскальній службі підготували проект постанови про утилізацію старих автомобілів, які перейшли в державну власність. Утилізація загрожує і нерозмитненим автомобілям, які виявить фіскальна служба. Сайт “Сегодня” дізнався, які авто потраплять під прес і хто постраждає від законопроекту, якщо його ухвалять.
Які автомобілі можуть утилізувати
Державна фіскальна служба хоче позбутися нерозмитнених автомобілів. Почнуть з конфіскованих авто. Їх планують утилізувати. У травні фіскали оприлюднили проект порядку утилізації таких машин. Насамперед під прес підуть авто, вироблені до 2010-го. Вони шкодять екології, зазначають автори проекту.
Перед утилізацією фіскали будуть зобов’язані за 15 днів до відправки на переробку попередити власника авто про можливість розмитнити і забрати авто або заплатити штраф і вивезти з країни.
У травні на складах фіскалів було майже 3000 автомобілів. 97% з них старше восьми років. Такі авто продавати в Україні заборонено екологічними нормами. Решту не купують через високі податки розмитнення, визнають у фіскальній службі.
Які авто утилізують:
конфісковані через порушення митних норм;
конфісковані за рішенням суду;
невідповідні екологічним нормам;
непридатні до експлуатації;
конфісковані авто, які не виходить продати.
Але перед прийняттям рішення про утилізацію в МВС проб’ють машину за базами даних викрадених авто і на підробку номерів. Також підприємства, які проводять утилізацію, повинні будуть попередньо провести техекспертизу автомобіля. Придатні деталі виставлять на продаж. Решту відправлять на металобрухт. Перероблятимуть машини за рахунок держави. Однак фіскали запевняють – це нічого не коштуватиме держбюджету: продаж придатних деталей окупить витрати.
“Реалізація проекту акта не передбачає додаткового залучення коштів з державного бюджету України. Витратна частина процесу утилізації покриватиметься за рахунок коштів, отриманих від утилізації транспортних засобів”, – наголошується в аналітичній записці проекту.
Не всі автомобілі, які перейшли державі, утилізують. Машини, придатні до експлуатації і відповідні економам, можуть бути розмитнені за існуючими тарифами і продані. Також фіскали можуть передавати конфісковані автомобілі державним структурам. Наприклад, до соціальних служб.
Ці нововведення поки що обговорюються.
Хто постраждає від проекту
За статистикою, в Україні близько 50 тисяч нерозмитнених машин, за неофіційними даними – один-півтора мільйона. Кожні п’ять днів українці з незареєстрованими авто повинні перетинати кордон. Через це їх називають “пересічниками”. Власники таких автомобілів озвучують дві причини, чому вони не розмитнюють покупку: високі податки і заборона на ввезення авто старше 2010 року. У травні Петро Порошенко доручив Кабміну врегулювати ввезення до країни авто на іноземних номерах.
Тих, хто ухиляється від сплати податків на автомобіль, почали жорсткіше штрафувати. Нещодавно Київський апеляційний адміністративний суд ухвалив стягнути з власника Mercedes-Benz E320 на литовських номерах штраф в розмірі 300% від несплаченої суми митних платежів – 1,68 млн грн. Mercedes на іноземній реєстрації належав жителю Черкас. 22 грудня 2016 року ДФС виписала йому такий штраф за порушення митних правил.
Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарту Євро-5. Він не дозволяє ввозити до України автомобілі, вироблені до 2010-го. “Пересічники” переважно купують авто застарілих стандартів – вони вдвічі-втричі дешевше. На сайті оголошень українцям за 1500-2000 доларів пропонують купити нерозмитнені автомобілі 1997-2010 років випуску. Саме ці авто і підпадають під утилізацію. Нерозмитнені машини новіші фіскали можуть перепродати, правда, покупцеві доведеться заплатити і за розмитнення.
“Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу, прийняті влітку 2016-го на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу”, – каже Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.
Як карають порушників закону
Адвокат з митного права Ольга Ніколаєнко зазначає, що в Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.
“Поліція не може відстежити, в якому режимі і на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Є морально-етична проблема: ми розуміємо, що громадяни можуть і повинні користуватися дешевими авто, а з іншого боку – є міжнародні зобов’язання і правові норми. оскільки держава посіла бездіяльну позицію, проблема з нерозмитненими автомобілями зростає як сніговий ком. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом, потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується”, – зазначає виконавчий директор об’єднання “Митні адвокати”.
Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п’ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною можна й більше одного року.
Якщо автомобіль перебуває на одну добу більше, ніж належить за Митним кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. Машину українця можуть заарештувати, якщо він відмовиться платити штраф.
Що загрожує українцям, які порушили Митний кодекс:
Автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 гривень
Від 1 до 10 діб – штраф 3400 гривень
Більше 10 діб – штраф 8500 гривень
Відмовився платити штраф – автомобіль заарештують
Якщо ж іноземець завіз до України автомобіль, а повернувся на батьківщину без нього, українські правоохоронні органи можуть звернутися до країни резидента з вимогою оштрафувати порушника. Крім того, машини без реєстрації можуть оголосити в розшук.